Blog firmowy: gdzie go założyć i jak pozyskiwać leady?

gdzie założyć bloga

Warto prowadzić bloga firmowego - dzięki niemu można bowiem przekonać do swojej firmy i zainteresować jej działalnością więcej osób. Jak sprawić, żeby pozyskiwanie leadów było skuteczne? Gdzie załóżyć blog?

Pozyskiwanie leadów - czyli co?

Pod pojęciem "pozyskiwanie leadów" (ang. lead generation) kryje się marketingowe działanie, którego celem jest generowanie zainteresowania klientów - czyli w domyśle wysyłanie zapytań o ofertę, zamówień, subskrypcji oraz innych, podobnych zachowań. Większe zainteresowanie blogiem przekłada się zazwyczaj na wzrost zainteresowania całą firmą oraz oferowanymi przez nią produktami lub usługami.

Celem pozyskiwania leadów jest konwersja zainteresowania klientów - można do tego doprowadzić na różnorodne sposoby. Istnieje kilka niezawodnych, na które należy zwracać szczególną uwagę.

Jak zwiększyć konwersję przez blogowanie?

Prowadząc bloga można skutecznie zwiększyć zainteresowanie internautów - jednakże należy wcześniej nieco się natrudzić. Najważniejsze jest dobre rozpoznanie grupy docelowej i jej potrzeb - każdą grupę bowiem ciekawi co innego. Wbrew pozorom - choć łatwo jest tworzyć teksty na czasie, które przyciągną pewne osoby - zainteresowanie prościej jest utrzymać, gdy nasza grupa docelowa zostanie właściwie rozpoznana. Jeśli zawężamy obszar odwiedzających bloga, jest nam wygodniej tworzyć treści zgodne z ich potrzebami, co przełoży się na ilość kliknięć i poleceń innym. Dzięki temu można skuteczniej trafić do tych naprawdę zaciekawionych naszym blogiem i firmą, a nie do tych, którzy może trafią do nas przypadkiem, ale swojego adresu mejlowego raczej nie zostawią.

W jaki sposób dopasować treści do danej grupy odbiorców? Najlepiej zrobić research wśród klientów, którzy już odwiedzają bloga - i czynią to regularnie. Dzięki temu będziemy wiedzieć, co pragnęliby znaleźć na stronie oraz co ich szczególnie interesuje. Podążając za tymi wskazówkami być może przyciągniemy na stronę kolejne osoby z danej grupy docelowej. Przecież to dla klientów tworzymy bloga firmy - nie dla siebie!

Kiedy już będziemy wiedzieć, jakich treści oczekują nasi odbiorcy, powinniśmy się postarać - i zamieszczać na naszym blogu takie materiały, które będą odpowiadały ich potrzebom. Nie jest to wcale takie łatwe, jak się wydaje - ale z pewnością konieczne. Należy jednocześnie wciąż sprawdzać, jakie materiały są na topie i nie odbiegać od nich - chyba że znajdziemy jeszcze lepsze i sami staniemy się kreatorami! Warto też wciąż obserwować swoją konkurencję - co oni zamieszczają i jakie efekty wzbudzają wśród klientów? Dobrze jest sprawdzać co wrzucają na Facebooku, czy Twitterze, albo obserwować działalność klientów na BuzzSumo. W ten sposób nie pomagamy konkurencji, lecz sobie - możecie wierzyć, że konkurencja też was sprawdza.

Pozyskiwanie leadów - co jeszcze jest ważne?

To nie wszystkie szczegóły, na jakie należy zwracać uwagę. Oto kilka innych, pożytecznych rad:

1. Treści zamieszczaj systematycznie

Klienci i internauci nie będą zadowoleni z publikacji jednego tekstu na miesiąc i to oderwanego od rzeczywistości - raz na miesiąc możesz wrzucać jakiś obszerny materiał, ale krótkie i wartościowe publikacje powinny pojawiać się na blogu firmowym regularnie! Tylko wówczas wszyscy będą z ciekawości go odwiedzać, nie znając dnia ani godziny zamieszczenia czegoś nowego i fantastycznego! Posiadanie bloga jest pożyteczne, ale wiąże się z wielką odpowiedzialnością - równie szybko możesz klientów zyskać, jak i stracić. Najlepiej ustal sobie nieprzekraczalny termin zamieszczania kolejnego materiału - i siadaj do pisania w ustalony dzień, o ustalonej godzinie. Jeśli nie masz na to czasu, przekaż to zadanie komu innemu - na przykład profesjonalnym firmom copywriterskim. Nie każ jednak swoim klientom czekać.

2. Dopasuj język pisania do odbiorców

Warto pamiętać, że tekst powinien być pisany zrozumiałym przez odbiorców językiem. Tylko w taki sposób zostanie właściwie zrozumiany i odebrany jako pomocny. Przekaz powinien być prosty, a przy tym styl pisania w pełni naturalny - nie należy się starać na siłę być kimś innym, bo klienci szybko wyczują fałsz.

3. Treści zamieszczaj i promuj

Nie wystarczy samo stworzenie interesującej treści - aby została ona zauważona musi być odpowiednio promowana. Artykuły powinny być zatem publikowane w branżowych mediach i zamieszczane na profilach social media. Niech jak najwięcej osób o nich wie!

4. Zachęcaj do reakcji

Być może zakończenie jest równie ważne co początek - początek zachęca bowiem do kliknięcia w dany link, zaś koniec powinien zachęcać do zapisania się do newslettera, kontaktu, czy podobnych działań ze strony użytkownika. Dlatego też warto zamieścić na końcu artykułu tak zwane "call to action", czyli zachęcenie do jakiejś reakcji. Jeśli materiał był dobry, często odnosi to skutek!