Co warto wiedzieć o linkach sponsorowanych?

Linki sponsorowane to świetny sposób na rozreklamowanie w sieci swojej firmy oraz oferowanych przez nią usług lub produktów. Firma Google kusi potencjalnych klientów prostotą działania podobnej reklamy oraz jej skutecznością. 

Okazuje się jednak, że owa skuteczność wymaga nieco bardziej skomplikowanych działań. Co warto wiedzieć o linkach sponsorowanych i kampanii AdWords? Jak ją przeprowadzić, aby na tym zyskać?

KAMPANIA ADWORDS – CO TO TAKIEGO?

Google AdWords to system reklamowy stworzony przez Google, który wyświetla linki sponsorowane, opłacone przez reklamodawców, w wynikach wyszukiwania Google. Linki dostosowane są do słów kluczowych, wybranych wcześniej przez reklamodawcę.

Google umożliwia wybranie jednej z trzech rodzajów kampanii AdWords – pierwsza opiera się o dopasowanie przybliżone, czyli wyświetlenie danej reklamy nawet wówczas, gdy na przykład internauta użył słowa w liczbie mnogiej (gdy my użyliśmy pojedynczej), albo gdy użył jednego słowa z wielu, jakie uznaliśmy za kluczowe. Druga strategia to dopasowanie do wyrażenia – w tym wariancie internauta musi użyć frazy w postaci niezmienionej, przy czym jeśli po niej pojawią się jeszcze jakieś inne słowa kluczowe, reklama nadal będzie się wyświetlać. Trzeci rodzaj kampanii to tak zwane "dopasowanie dokładne". W tym wariancie internauta musi wpisać w wyszukiwarkę idealnie to samo, co uznaliśmy za frazę przypisaną naszej reklamie.

SEKRETY SKUTECZNEJ KAMPANII

Opłacona reklama w Google AdWords wyświetli się internautom zaraz po wpisaniu odpowiednich, wybranych przez reklamodawcę słów kluczowych. Jednakże od wyboru owych słów zależy jej skuteczność! Jeśli prowadzeniem kampanii zajmuje się osoba, która nie zna wszystkich mechanizmów Google, bardzo wiele rzeczy może się nie udać. Reklamodawca płaci za ilość kliknięć w link – jednakże nie zawsze ilość kliknięć będzie się wiązała ze wzrostem popularności danego produktu i jego częstym kupowaniem. Może się zatem zdarzyć tak, iż koszty kampanii będą zbyt duże w stosunku do zysków.

Jeśli linki nie będą się wyświetlały osobom zainteresowanym konkretnym produktem lub usługą, możliwe też, że w ogóle ją pominą – albo klikną, by za chwilę opuścić stronę. Skuteczna kampania w Google AdWords to przyjęcie takiej strategii, by trafić w oczekiwania klientów. Jeśli ktoś poszukuje nowych sprzętów AGD, może sprawdzić reklamę pralki i lodówki. Jednak jeśli ktoś poszukuje tylko pralki, reklama lodówki raczej go nie zainteresuje. Jeśli chce wyremontować kuchnię, można go jednak przekonać, że podstawą współczesnego wystroju jest lodówka o nowoczesnym wyglądzie. Wszystko opiera się jednak na słowach kluczowych – ich wybór należy dokładnie przemyśleć, aby potem nie żałować.

LINKI SPONSOROWANE A SŁOWA KLUCZOWE

Link sponsorowany może być tworzony w oparciu o słowa kluczowe, bądź też w oparciu o wybór witryn internetowych, na których reklama będzie wyświetlana. Linki pojawiają się bowiem bądź w wynikach wyszukiwania, bądź na stronach internetowych, współpracujących w ramach programu AdSense. Wydaje się jednak, iż słowa kluczowe graja rolę priorytetową – należy jednak właściwie je dobrać. Inaczej nie spełnią swojej roli, ponieważ reklama wyświetli się niewłaściwym odbiorcom.

Jak dobrać słowa kluczowe, by spełniły swoją rolę? O ich skuteczności decydują małe detale. Warto postawić się na miejscu potencjalnego klienta, by przewidzieć w jaki sposób będzie poszukiwał potrzebnych rzeczy i informacji. W zależności od tego, czy dopiero się rozgląda w sieci w poszukiwaniu wymarzonego produktu, czy też ma już co do niego konkretne oczekiwania (a może nawet jest zdecydowany na jakiś model czy firmę), wpisuje w okno wyszukiwarki różne hasła. Są one albo ogólne, albo też skonkretyzowane. Wydaje się, że w związku z tym najodpowiedniejszy dla reklamodawcy jest pierwszy wariant usług Google AdWords – dopasowanie przybliżone. Decydując się na ten wariant, jesteśmy w stanie dostosować się zarówno do ogólnych, jak i konkretnych potrzeb klientów – jakaś część hasła zawsze będzie się zgadzać.

JAK OGRANICZYĆ KOSZTY?

Dopasowanie przybliżone generuje jednak ze sobą nieco większe koszty, niż inne warianty. Pozwala też jednak sprawdzać, które słowa okazały się najbardziej skuteczne, co z pewnością daje możliwość korzystnego skonkretyzowania ich w przyszłości. Tym bardziej, że możemy zastosować mechanizm wykluczenia, by reklama nie wyświetlała się w nieodpowiednich miejscach.

Jeśli jednak reklamodawca nie dysponuje dużym budżetem, warto ustalić górną stawkę za kliknięcie i limit dziennych wydatków na reklamę. Możliwe jest także ograniczenie godzin wyświetlania reklamy oraz jej zasięgu. Jeśli nie wiesz, jakie parametry będą najlepsze, skorzystaj z programu Google Analitycs, oferującego podobne, precyzyjne raporty. Wszystko to pozwoli Ci ograniczyć koszty kampanii. Pamiętaj również, że nawet pierwsza, nieudana kampania da Ci doświadczenie na przyszłość – a ono jest najcenniejsze w tej branży.


Artykuły blogowe

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość