Inbound Marketing – jak sprawić, żeby to klient przyszedł do Ciebie

Jedną z podstawowych zasad marketingu jest dokładna i czujna obserwacja przemian, które ciągle zachodzą na rynku. Zmienia się technologia, a więc zmieniają się także metody, jakimi firmy docierają do swoich klientów. W erze, w której każdy jest on-line, a komunikacja i przepływ informacji odbywają się w sposób natychmiastowy, marketing musi nadążyć za sposobem funkcjonowania klienta w sieci. Rozwiązaniem współczesnych problemów może być odpowiednio przeprowadzona strategia Inbound Marketingu.

JAK TO WYGLĄDAŁO KIEDYŚ?

Przed Inbound Marketingiem firmy stosowały jedną, wiodącą strategię przyciągania do siebie klientów – bombardowały ich wszechobecną reklamą. Przedsiębiorcy liczyli na to, że osaczony komunikatami konsument prędzej czy później skusi się na dany produkt, choćby na poziomie podświadomości. Jednocześnie wszelkie media – radio, telewizja, prasa, ulotki i przesyłki – zakładały jednostronność komunikacji. Taki sposób myślenia miał zatem dwie zasadnicze wady: po pierwsze, nie dostrzegał wagi dialogu z klientem, a po drugie, wymagał trwonienia ogromnej ilości środków na dotarcie z reklamą do osób, które w lwim procencie w ogóle jej nie potrzebowały.

CO TO JEST INBOUND MARKETING?

Pod modnym ostatnio pojęciem „Inbound Marketingu” kryje się pierwsza w pełni kompleksowa technika marketingowa, która skutecznie naprawia podstawowe błędy z przeszłości. Do głównych założeń Inbound Marketingu należą:

1. Pozyskiwanie szczerze zainteresowanych konsumentów
2. Nastawienie na produktywny dialog pomiędzy obiema stronami
3. Tworzenie wartościowych, rzeczywiście potrzebnych treści.

 

Inbound Marketing istnieje już od 2006 roku, a mógł się narodzić dzięki ekspansji Internetu i kariery wyszukiwarek (zwłaszcza Google). Zachodzące przemiany uświadomiły, że prawdziwy biznes dzieje się tam, gdzie wykorzystuje się potencjał głodu informacji u samego konsumenta. Każdego dnia miliony potencjalnych klientów wpisują w Google określone frazy i sami z siebie poszukują rozwiązań swoich problemów. Dlaczego po prostu nie dać im tego, czego szukają?

PRZEWAGA INBOUND MARKETINGU

Internet stworzył przestrzeń dla budowania nowych dróg komunikacji z klientem i pozwolił na przyciąganie osób, które są żywo zainteresowane daną ofertą. Po co atakować całe społeczeństwo znienawidzonymi reklamami, które połowa odbiorców przewinie lub przełączy z przekleństwem na ustach, a druga połowa cierpliwie przeczeka myjąc w międzyczasie zęby? Przerywanie audycji, filmu czy materiału w internecie nachalną treścią, która poruszy znikomy procent zainteresowanych, przy dzisiejszych możliwościach trochę mija się z celem.

Inbound Marketing najpierw szczegółowo bada zainteresowania danej grupy docelowej, a potem produkuje takie treści, które zostaną odebrane jako przydatne i rzeczywiście potrzebne. Założenie usatysfakcjonowania klientów danej marki może ograniczyć liczbę osób, do których trafi informacja, ale z pewnością zwiększy procent zdecydowanych, zadowolonych, a później także lojalnych konsumentów.

Jak to działa? Klient, który szuka w Internecie odpowiedzi na swoje problemy, zostaje skierowany do Twojej witryny i znajduje tam dokładnie takie informacje i produkty, których szukał. Inbound Marketing opiera się na rozpropagowaniu oferty danej firmy w sieci i ułatwieniu klientowi jej samodzielnego odnalezienia.

POSTAW SIĘ NA MIEJSCU KLIENTA

Jak sformułować taką wartościową propozycję (value proposition)? Stworzenie przyciągającej treści wymaga wyobraźni i postawienia się na miejscu klienta. Warto zwrócić tutaj uwagę na obydwa skrajne stany, w jakich może znajdować się człowiek – lęku i szczęścia. Czego boi się konsument? Czy zmaga się z jakimiś trudnościami? Czy mogę mu jakoś pomóc? Możesz wykorzystać takie proste emocje i przedstawiać informacje dotyczące codziennego życia, wplatając w nie rozwiązanie problemów związane choćby z użytkowaniem produktów.

W emocjach tkwi wielka siła, nie zapominaj więc i o tych pozytywnych. Nie musisz ograniczać swojego myślenia tylko do sprzedawanego przez siebie produktu. Myśl szerzej. Zastanów się, czego chce i o czym marzy odbiorca Twoich usług, a potem znajdź nić, która pozwoli Ci połączyć jedno z drugim. Jeśli chcesz skutecznie wdrożyć Inbound Marketing, musisz wiedzieć, w jaki sposób Twoja marka może pomóc klientowi – ułatwić mu życie albo zapewnić mu sukces.

CO JESZCZE MOŻESZ ZROBIĆ?

1. Zamiast korzystać z zakupionych baz danych, które trafiają do przypadkowych odbiorców, skorzystaj z mechanizmu generowania leadów sprzedażowych. One przyciągną tylko sprecyzowanych, zainteresowanych klientów, a przy tym pozwolą Ci zaoszczędzić środki wydawane na drogie działania marketingowe.

2. Inbound Marketing będzie wymagał wprowadzenia gruntownych zmian w dziale sprzedaży. Nawet najbardziej sceptyczny handlowiec prędzej czy później da się przekonać, kiedy zobaczy jak skutecznie działa nowa strategia. Dział sprzedaży musi przestać traktować klienta jako projekt, który musi zakończyć się aktem zakupu. Handlowiec ma być doradcą, szczerze pomagającym konsumentowi w precyzowaniu i podejmowaniu swoich decyzji. Pamiętaj: jeden zadowolony klient jest dużo więcej wart, niż trzech niezadowolonych, którzy już nigdy do Ciebie nie powrócą.

3. Konieczne będzie także zainteresowanie się zintegrowanymi systemami internetowymi, które pozwolą na komunikację ze sprecyzowaną grupą odbiorców, a jednocześnie będą automatycznie monitorować wyniki podejmowanych działań. Dzięki temu Inbound Marketing zwiększy świadomość na temat preferencji konsumentów i nienachalnie zdobędzie przydatne w przyszłości informacje.

4. Inbound Marketing zakłada możliwość pozostawienia przez zainteresowanego użytkownika swoich danych osobowych. Żeby do tego doszło, strona musi dać coś od siebie. Witryna powinna być atrakcyjna wizualnie, interaktywna oraz stale aktualizowana (obfita w artykuły, e-booki, webinary). Wartościowe informacje powinny być rozprzestrzeniane w sieci, zwłaszcza w mediach społecznościowych i na branżowych blogach. Im większy odzew pod postacią komentarzy i udostępnień, tym lepiej.

Inbound Marketing to skuteczna, a przy tym tania metoda pozyskiwania klientów w internecie. Według badań jest ona aż o 62% tańsza niż promocja tradycyjnymi kanałami.


Pozycjonowanie - Blog

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość