AIDA

Dobrze skonstruowana treść marketingowa może przyczynić się do decyzji zakupowej wśród szerokiego grona Twoich odbiorców. Dziś dowiesz się jak skonstruować przekaz reklamowy w prawidłowy sposób, tak żeby mógł zostać silnym narzędziem sprzedażowym.

Istnieje wiele technik mówiących o tym jak poprawnie konstruować treści marketingowe. W tym artykule chcę przedstawić Ci wyśmienity przepis na skuteczną strategię Content Marketingową jaką jest model AIDA.

Co to jest model AIDA?

Model AIDA określa i wyjaśnia podstawowe zasady oddziaływania reklamy na konsumenta. Skrót ten jest akronimem od: Attention: przyciągnięcie uwagi, Interest: zainteresowanie produktem, Desire: wzbudzenie chęci posiadania produktu, Action: wezwanie do działania.

Powszechnie, za twórcę formuły budowania relacji z klientem uważa się E.K Stornga , który w roku 1925 w artykule „The Psychology of Selling and Advertisment” przedstawił tak zwaną formułę kupowania. Inne źródła jako twórcę AIDA podają pioniera reklamy i sprzedaży z Ameryki - E.St. Elmo Lewisa, który w 1898 roku opisał podstawowy proces motywacji klienta do zakupu, opierający się na bodźcach zewnętrznych pochodzących od przedstawicieli handlowych.

Opisywany model jest uniwersalny i ma zastosowanie w różnych przekazach reklamowych, nie tylko poruszanym dziś Content Marketingu.

Jak tworzyć treści w modelu AIDA?

Jak już nadmieniłam, schemat składa się z czterech głównych etapów na jakie musimy zwrócić uwagę podczas poprawnego konstruowania przekazu. Kolejność jest tu niezwykle ważna, ponieważ w określony sposób budujemy napięcie w naszej opowieści.

model aida

1. Attention – uwaga

„Zajmujemy się..” „Oferujemy Państwu usługi...” „Nasza firma … - brzmi znajomo? Wiele firm popełnia ten błąd, rozpoczynając swoje treści ofertowe od utartych, suchych sloganów. Czy brzmi to dla Ciebie zachęcająco? Dla mnie niekoniecznie – w końcu nic w tym odkrywczego, że firma oferuje produkt lub usługę więc po co pisać coś tak trywialnego. Zła konstrukcja już na samym wstępie komunikatu, może pozbawić Cię większości odbiorców. Jak więc zainteresować klienta i zwrócić na niego swoją uwagę, żeby pozostał naszym aktywnym słuchaczem?

Użyj spersonalizowanych zwrotów wzbudzających ciekawość jak np.: „Jeśli prowadzisz biznes, pozycjonowanie strony jest dla Ciebie bardzo ważne”, „Twoja firma może działać efektywniej...”, „Dla Twojego biznesu ważne jest aby..” Następnie przedstaw kompetencje swojej firmy w prosty sposób, tak żeby były zrozumiałe dla każdego - nie tylko dla osób z branży.

2. Interest – zainteresowanie

Uwaga przyciągnięta. Teraz czas na zainteresowanie naszą ofertą. Jak? Jeżeli dobrze zdefiniowałeś swoją grupę docelową, to przygotowany tekst czytają prawdziwi, potencjalni klienci z problemem, którego rozwiązaniem jest Twoja usługa lub produkt. To idealny czas na storytelling. Porusz dany problem, wyraź jego zrozumienie i nakreśl jego rozwiązanie jakie oferuje Twoja Firma.

3. Desire - wzbudzenie potrzeby posiadania

Twój czytelnik wie, że odpowiedzią na jego problem jest Twoja oferta. Wg. modelu AIDA, na tym etapie należy pokazać jak wyjątkowa jest Twoja oferta i jak bardzo wpasowuje się w potrzeby i oczekiwania konsumenta. Zastosuj język korzyści, wypunktuj benefity i poprzyj je właściwymi przykładami. Podkreśl co Twój klient zyska oraz czego jest w stanie uniknąć jeżeli wybierze właśnie Twoją ofertę.

4. Action - wezwanie do działania

Lead sprzedażowy cieszy jak nic innego! Dlatego czas na wezwanie do pożądanego działania. „Poznajmy się”, „Napisz do nas”, „Zapisz się do newslettera” - call to action musi zostać dopasowane do Twojej grupy odbiorców. Pamiętaj, że określona grupa docelowa to określone zwroty językowe.

Model AIDA możemy również spotkać w rozszerzeniu o piąty etap. I tak możemy wymienić jeszcze AIDAS (Sttisfaction), AIDAL (Loyality), AIDAE (Engegement), AIDAR (Retention)

Podsumowanie

Model ADIA przyczynił się do badań nad wpływem reklamy na konsumentów i był podstawą do stworzenia wzorca zachowań konsumenta. Opisywany model świetnie sprawdza się jako narzędzie w sprzedaży bezpośredniej (face to face), w e-commerce, w content marketingu jak również z powodzeniem podczas tworzenia oferty handlowej.


Źródła:

1. „The Psychology of Selling and Advertising” – Strong E.K., McGraw-Hill 1925
2. AIDA – Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/AIDA_(marketing)
3. „AIDA Sales Model” https://www.youtube.com/watch?v=kGgpjHmIZTY
4. „Psychological Aspects of Business” – E. K. Strong, New York: McGraw-Hill Book Company, Inc. 1938