KPI w content marketingu. Jak mierzyć skuteczność kampanii reklamowej?

Content marketing to nie tylko dobra treść opublikowana w serwisie lub sklepie internetowym. Content marketing to treść, pożądana. czytana i konwertująca. Jakie wskaźniki KPI zastosować w ewaluacji kampanii content marketingowych? Odsłony i Unikalni Użytkownicy to nie jedyne możliwości.

Content marketing to skuteczna metoda pozyskiwania użytkowników, klientów, sprzymierzeńców marki. Wiele firm wykorzystuje content marketing w swoich działaniach reklamowych. Spora część firm zleca te działania wyspecjalizowanym agencjom, które zajmują się tym tematem i wiedza jak zaplanować, przygotować i opublikować treści, by dotarły do odpowiednich odbiorców. 

W marketingu treści najważniejszy jest odbiorca, nie reklamowany produkt czy usługa. Przed tworzeniem strategii konieczne jest zastanowienie się nad tym jaki problem rozwiązuje nasz produkt, w czym pomaga odbiorcy. Wszystkie przekazy reklamowe powinny być skupione na zyskach, jakie użytkownik będzie miał z użytkowania produktu lub realizacji usługi. 

Content marketing to nie tylko popularna aktualnie teoria, to także strategia, którą warto wprowadzać w życie i która dobrze zaprojektowana, realizuje założone cele marketingowe. 

Wskaźniki KPI czyli jakie mamy możliwości?

KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności to finansowe i niefinansowe wskaźniki, którymi możemy mierzyć efekty każdej kampanii reklamowej realizowanej wewnątrz firmy i przez zewnętrzne agencje.

Wskaźniki KPI należy wyznaczyć zaraz po ustaleniu konkretnych celów kampanii. Odpowiednio dobrane KPI pozwoli sprawdzić, czy kampania zrealizowała zamierzony cel, a co za tym idzie, czy można ją uznać za sukces.

Dzięki KPI nieudane kampanie nie będą porażką a lekcją, z której można wyciągnąć wnioski na przyszłość

Inwestując pieniądze w jakiekolwiek działania reklamowe warto wiedzieć wiedzieć, czy wydany budżet się zwrócił. Co istotne, pieniądze wydane na kampanię reklamową, nie zawsze zwracają się w czasie jej trwania lub krótko po jej zakończeniu. Inwestując w długofalowe działania np. SEO czy content marketing, wydajesz teraz, by zwróciło się w przyszłości. Ta zasada bywa trudna do zrozumienia, ale jednym  wyróżników tekstów content marketingowych jest ponadczasowość. Treść publikowana dzisiaj może działać, służyć użytkownikom i przynosić systematyczny ruch długo po pierwszej publikacji. 

Mierzenie efektów działań jest istotne zarówno z punktu widzenia Klienta, jak i agencji. 

Każda kampania marketingowa powinna być ewaluowana, szczególnie ta nieudana!

Podobnie jak piloci, po każdej katastrofie zwołują specjalną komisję, która spotyka się tylko po, by znaleźć źródło tragedii, tak marketingowcy i klienci powinni zorganizować spotkanie, które podsumuje działania, sprawdzi wyniki i wyciągnie wnioski. Komisje po katastrofach lotniczych nie mają za zadanie znalezienia winnych, podobnie powinno to działać w ewaluacji działań marketingowych. Chodzi o zmianę procesów, edycję działań tak by podobne wydarzenia nie musiały się już wydarzyć. 

KPI musi wynikać bezpośrednio z celów

Wskaźnik efektywności kampanii będzie różny w zależności od tego, jakie postawiliśmy sobie cele. Co innego będziemy mierzyć, jeśli chcemy wzmocnić pozycję marki/osoby jako eksperta, co innego, kiedy stawiamy na pozyskanie nowych klientów, a jeszcze innego, kiedy chodzi na o zwiększenie świadomości marki i zasięgu dotarcia.

Przejdźmy do konkretów. Jakie KPI ustawić w kampaniach content marketingowych?

KPI do celu: zwiększenie świadomości marki/produktu

  • liczba wzmianek o marce w internecie, (Brand 24);
  • liczba wyszukiwań nazwy brandowej, (Google Analytics);
  • liczba użytkowników trafiających na stronę po wpisaniu adresu url, źródło ruchu: direct (Google Analytics).

KPI do celu: pozyskanie nowych użytkowników

  • liczba nowych użytkowników obserwujących markę w social mediach: Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, LinkedIn;
  • zasięg postów w social mediach (Facebook Business Manager);
  • liczba nowych użytkowników na stronie (Google Analytics).

KPI dla celu: zwiększenie widoczności marki 

  • liczba cytowań (Brand24);
  • liczba artykułów sponsorowanych;
  • liczba wzmianek w social mediach;
  • liczba linków #dofollow doprowadzających do stron Klienta. (Ahrevs);
  • dywersyfikacja źródeł ruchu na stronie (Google Analytics).

KPI w content marketingu. Gdzie sprawdzać wyniki?

Pieniądze wydane? Kampania zrealizowana? Na tym nie koniec! Kontroluj efekty na każdym etapie realizacji. Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków z kampanii reklamowej powinno być oczywistością. 

Gdzie sprawdzać efekty działania kampanii content marketingowych?

Miejsce generowania raportów różni się, ze względu na wykorzystane formy contentu.

Co to oznacza w praktyce?

  • KPI z działań SEO to liczba fraz w TOP10 wyników wyszukiwania, liczba linków dofollow, trust flow, szybkość ładowania strony, 
  • statystyki z contentu wideo będziemy widzieć bezpośrednio w serwisie streamingowym. To nie tylko liczba wyświetleń, ale też zaangażowane użytkowników, % użytkowników, który zobaczył wideo do końca 
  • KPI dla działań content marketingu na firmowym blogu znajdziesz w podłączonym Google Analytics. Przechodząc w panelu na Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony wyświetlisz listę linków, które najchętniej klikali użytkownicy. Sprawdzaj liczby: unikalnych odsłon, unikalnych użytkowników, średni czas spędzony na stronie i współczynnik wyjść. 
  • statystyki z działań na dedykowanym landing page`u najszybciej zobaczysz w… liczbie konwersji. Poza tym możesz mierzyć: liczba wyświetleń landing page`a oraz źródło ruchu na stronie. 
  • KPI dla działań w social mediach szukaj w panelu Facebook Business Manager
  • KPI wysyłanych newsletterów oceniaj na podstawie open rate (wskaźnik liczby otwartych wiadomości) ale także: czas spędzony na czytaniu, konwersja, liczba otrzymanych odpowiedzi
  • Niestandardowym, a bardzo ciekawym narzędziem do badania jakości contentu na stronie internetowej są mapy cieplne, które możesz zobaczyć m.in dzięki Hotjar.

Pozycjonowanie - Blog

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość