Zaplecze SEO? Tak, ale rób to właściwie!

Zaplecze seo

Założenie strony internetowej to tylko szczyt góry lodowej - trzeba naprawdę bardzo się wysilić, aby ją spopularyzować. W tym celu konieczne jest zbudowanie odpowiedniego zaplecza SEO, które podniesie stronę w rankingu wyszukiwania, przekładając się na częstotliwość jej odwiedzin. Jak zbudować takie zaplecze i czym ono właściwie jest?

Pozycjonowanie i zaplecze

SEO, czyli Search Engine Optimization, oznacza optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. W określeniu tym zawierają się wszystkie działania, podejmowane w celu uzyskania najwyższej jak to tylko możliwe pozycji danego serwisu internetowego, po wpisaniu danego hasła w okno wyszukiwarki.

Zaplecze SEO ułatwia to zadanie, bowiem pod określeniem tym skrywają się inne strony internetowe, wspomagające serwis główny. Zamieszczone na owych stronach artykuły wspierają serwis główny, przemycając jakąś reklamę oraz link. Niegdyś stron takich można było mieć mnóstwo - i tworzyło się je łatwo, wręcz automatycznie. Obecnie jednak twórcy wyszukiwarek dbają przede wszystkim o potrzeby klientów, którzy wymagają wysokiej jakości treści. Jakość ta zależy od samych twórców - mogą ją zbagatelizować (choć nie przyniesie to żadnych korzyści, a wręcz serwis główny na tym ucierpi), bądź też postarać się o umieszczanie linków w wartościowych tekstach (co podniesie wartość odnośników i skłoni do kliknięcia w nie). Od tego wyboru zależy tak naprawdę skuteczność pozycjonowania.

Dlaczego to takie ważne?

Prawda jest taka, że każdy z nas jest użytkownikiem sieci i poszukuje w niej czasem pewnych informacji. Nawet pozycjonerzy SEO na co dzień wykorzystują internet nie tylko w pracy, tym samym korzystając również z osiągnięć swoich kolegów po fachu. Wyszukując daną frazę w sieci, pragniemy szybko otrzymać jasną, klarowną i wyczerpującą odpowiedź na dany temat - strony z krótkimi informacjami o zagadnieniu, o którym można by napisać rozprawkę, są raczej podejrzane. Tym bardziej, jeśli zawierają błędy ortograficzne, mnóstwo poprzestawianych liter, albo okazuje się, że treść nijak się ma do tytułu. Z takich stron natychmiast się wychodzi - i już się na nie nie wraca.

Twórcy popularnych wyszukiwarek muszą dbać o swoich klientów - tym bardziej obecnie, gdy konkurencja jest duża. Wyszukiwarki wiedzą, jakie strony są najbardziej wartościowe, ponieważ widzą, które wzbudziły największe zainteresowanie internautów i na których spędzili oni dłuższą chwilę - zamiast po dwóch sekundach (czyli rzuceniu okiem) wychodzić i szukać lepszej treści gdzie indziej. Dlatego też wprowadzane są coraz lepsze zabezpieczenia, aby mało wartościowe strony w ogóle nie pojawiały się w wynikach wyszukiwania, bądź też bardzo nisko. Każdy na własnym przykładzie może zaś stwierdzić, że rzadko w wynikach wyszukiwania trafiamy na dalej niż trzecią stronę - zwykle nie przeglądamy nawet całej pierwszej, koncentrując się na kilku pierwszych pozycjach. Dlatego walka o dobre miejsce w wynikach wyszukiwania jest tak ważna. A dobre zaplecze - czyli strony internetowe z wartościowymi treściami, linkujące do strony głównej - to gwarancja większej popularności, podwyższającej miejsce w rankingu.

Jak zbudować dobre zaplecze SEO?

Wiedząc więcej na temat zaplecza SEO, można przystąpić do jego tworzenia. Ważne, żeby treści zamieszczane na stronach zapleczowych były rzeczywiście merytoryczne i pomocne - a do tego na tyle oryginalne, aby wyróżnić się spośród pozostałych. Tworząc strony warto mieć na uwadze, że cała ich prezencja powinna być zachęcająca - one są wizytówką strony głównej i nie powinny być od niej gorsze. Spełniając standardy i zaciekawiając użytkownika sieci, zachęca się go do skorzystania z oferty.

Przede wszystkim całość musi wyglądać profesjonalnie - być wyposażona w grafiki, filmiki, czy komentarze. Musi się wiele dziać - być kolorowo i oryginalnie! Ładne strony i interesujące treści sprawiają, że internauci sami przekazują sobie link - jego popularność więc znacznie wzrasta. Wymyślenie czegoś takiego nie trwa jednak kilka minut, tylko kilka godzin - trud jest jednakże nagradzany. Trzeba jednak pisać rzeczywiście dla dobra odbiorców, a nie po to, aby przekazać kilka słów kluczowych - źle ukryta reklama będzie bowiem zawsze widoczna i zniechęci do odwiedzin na stronie. Link czy reklama powinna być niejako naturalna - a treść odpowiadać profilowy strony, na jakiej się znajduje.

Standardowe procedury

Zwróć uwagę na linki, które prowadzą do Twojego serwisu. Jeśli chcesz postawić na pozycjonowanie lokalne, zdecyduj się na strony o takim właśnie charakterze – umieszczaj linki na regionalnych portalach tematycznych, serwisach miejskich (np. oficjalnej stronie miasta), stronach informacyjnych.

Nie zapominaj o standardowej optymalizacji własnego serwisu: zadbaj o to, żeby nazwa danego miasta pojawiała się w tytułach, nagłówkach i samej treści strony. Dobrym chwytem będzie poszerzenie obszaru działania poprzez używanie fraz zawierających okoliczne miejscowości (np. „mechanik Chorzów”, „mechanik Zabrze”, „mechanik Sosnowiec”).

Czy dobre zaplecze to gwarancja sukcesu?

Często podniesienie strony w wynikach wyszukiwania jest możliwe już przy stworzeniu kilku wartościowych stron zapleczowych. Nie ma jednak gwarancji - wszystko zależy od zdolności pozycjonera, jego rozwagi, świadomości własnych działań oraz doświadczenia. A te zdobywa się przez lata - wraz z intuicją, która podpowiada najlepsze rozwiązania. Brak doświadczenia i wyczucia może spowodować zaśmiecenie internetu zbędnymi stronami, które nie poprawią wyników głównego portalu, a wręcz osłabią jego pozycję. Dlatego też pozycjonowaniem powinni zająć się profesjonaliści.

Masz pytania lub wątpliwości po przeczytaniu tego artykułu? Zapytaj specjalistów



kod captcha