Dobry pozycjoner - po czym go rozpoznasz?

dobry pozycjoner

Pozycjonowanie strony to kluczowa sprawa, jeżeli zależy nam na zaistnieniu na rynku. Jeśli nie zainwestujemy w pozycjonowanie, nasza strona pozostanie prywatna, przez co niewiele będziemy mogli z nią zrobić. Dopiero oddanie się w ręce dobrego pozycjonera gwarantuje sukces. Co musisz umieć, jeżeli pragniesz być naprawdę dobrym pozycjonerem? Kogo warto zatrudnić, jeżeli poszukujesz profesjonalisty w dziedzinie pozycjonowania? Kto może zostać pozycjonerem i jakie cechy powinien posiadać, aby jak najlepiej sprawdzić się w swojej pracy?

Kto to jest pozycjoner?

Pozycjoner to osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych. Jego nadrzędnym celem jest sprawianie, by konkretna witryna/strona znajdowała się bardzo wysoko (możliwie najwyżej) w rankingach internetowych. Praca pozycjonera wchodzi w zakres marketingu internetowego, dlatego powinien on posiadać jak najlepszą wiedzę w tej dziedzinie. W zakres jego obowiązków wchodzi nade wszystko analiza strony internetowej oraz stron jej konkurencyjnych. Powinien on znaleźć słowo kluczowe, a także zoptymalizować kod strony internetowej. Pozycjoner musi wyróżniać się umiejętnością poprawnego budowania zdań, tworzenia tekstów, sprawnego wplatania słów kluczowych, testowania oraz analizowania. Ważne jest także, aby był ambitny, stale poszerzał swoje umiejętności i rozwijał się, by tym samym umieć dostosować się do aktualnych wymagań rynku.

Pozycjonerzy mogą wykonywać pracę w konkretnej firmie lub działać na własną rękę jako tzw. freelancerzy. Bycie pozycjonerem nie wymaga natomiast odbycia konkretnych studiów czy kursów. Dużo istotniejsze są określone umiejętności, które pozwolą Ci zostać specjalistą w dziedzinie pozycjonowania i to na nie przede wszystkim zwracają uwagę potencjalni pracodawcy. Czasem przydatne okazują się kierunki związane z marketingiem lub informatyką, ale nie jest to warunek konieczny. Aby pomóc sobie w pozyskaniu umiejętności dobrego pozycjonera, warto na początek założyć własną stronę internetową, odpowiadającą naszym zainteresowaniom.

Dobry pozycjoner może zarabiać kilka tys. zł miesięcznie. Jednak średnie zarobki pozycjonerów to zwykle około 2500 zł netto. Bardzo dużo zależy od osobistego zaangażowania i konkretnych predyspozycji.

Co powinien umieć dobry pozycjoner?

Dobry pozycjoner winien zawsze znaleźć rozwiązanie, które pozwoli naszej stronie być pozytywnie odbieraną przez internautów. Musi on odpowiednio zarządzać stroną, aby wyróżniała się atrakcyjnym wyglądem i zamieszczana na niej treść była czytelna, przejrzysta w odbiorze. Celem jest wzrost odwiedzin naszego miejsca w internecie. Bardzo istotne jest, aby pozycjoner znał narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics. Nie obędzie się także bez znajomości systemów CMS (m. in. Drupal, Joomla, WordPress) – są one konieczne do budowania naszego zaplecza oraz znajomości PHP, HTML czy CSS. Ważna jest także wiedza o Social Mediach, co jest konieczne w przypadku prób rozreklamowania naszej strony na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram i inne. Równie istotna jest umiejętność analitycznego myślenia oraz dokładna wiedza na temat działania wyszukiwarek internetowych.

Nie powinny mu być obce takie terminy jak: optymalizacja stron www, SEO czy hosting. Dobry pozycjoner musi posiadać zdolność tworzenia tekstów, ich optymalizowania, nie może bać się pracy w grupie, a także pod presją czasu. Bardzo przydatne w tym zawodzie są również: odporność na stres, kreatywność, produktywność, umiejętność organizacji czasu pracy, zaangażowanie w nią, pasja. Specjalista w dziedzinie pozycjonowania powinien posiadać solidną wiedzę oraz odpowiednie kwalifikacje do wykonywania tego rodzaju zawodu.

Cechy dobrego pozycjonera

Wiemy już, kim jest pozycjoner, jak wygląda jego praca, ile wynoszą jego zarobki oraz co powinien umieć. Teraz więc czas na podkreślenie poszczególnych cech, które świadczą o tym, że mógłbyś zostać specjalistą w dziedzinie pozycjonowania:

  1. cierpliwość, wytrwałość – niestety są to cechy niezbędne. Oczekiwanie na zdobycie wysokiego miejsca w rankingach może zająć nawet 2 lata. Dlatego nie należy się poddawać i powinno się po prostu cierpliwie czekać;
  2. wiara we własne możliwości – w związku z tym, co zostało podkreślone powyżej, nie należy zniechęcać się długim czasem oczekiwania i tym samym zacząć wątpić w swoje umiejętności;
  3. solidność – praca pozycjonera wymaga zaangażowania i solidnego podejścia. Należy pracować regularnie, nie robić zbyt długich przerw, gdyż google nie toleruje przerw;
  4. dobra organizacja pracy własnej – pozycjoner powinien być zorganizowany. Musi pamiętać o hasłach, które ustalił, robić notatki z poszczególnych etapów pracy, wiedzieć, które formy promocji już wykorzystał, a co jeszcze pozostało mu do dyspozycji;
  5. kreatywność, pomysłowość – dobry pozycjoner musi mieć pomysły na to, jak odpowiednio zbudować zaplecze strony;
  6. tzw. lekkie pióro – czyli umiejętność swobodnego budowania zdań, tworzenia tekstów, operowania poprawną polszczyzną. Specjalista do spraw pozycjonowania musi być zdolny do sprawnego tworzenia ciekawych w odbiorze treści;
  7. analityczne myślenie – jest kluczowe przy analizach danych statystycznych.

Masz pytania lub wątpliwości po przeczytaniu tego artykułu? Zapytaj specjalistów



kod captcha