Pożądane umiejętności specjalisty SEO

Specjalistą od pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych nie zostaje się raz na zawsze. Działalność w tej materii wymaga stałej aktualizacji wiedzy i zdobywania kolejnych kompetencji. W natłoku obowiązków profesjonaliści często dzielą się na wąsko wyspecjalizowane grupy, które starają się orientować w nowych trendach w jakiejś konkretnej dziedzinie. Jeśli wybierasz swojego eksperta, najpierw sprawdź, czy rzeczywiście posiada on dostęp do wszystkich koniecznych umiejętności.

EWOLUCJA SEO

Jeszcze do niedawna działania SEO (ang. search engine optimalization , czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych) ograniczały się przede wszystkim do stałej grupy czysto technicznych zabiegów. Pozycjonowanie odbywało się poprzez szpikowanie treści słowami kluczowymi, mnożenie fraz w tzw. metatagach i kolekcjonowanie linków dzięki odpowiednim anchorom. Specjaliści SEO koncentrowali się na modyfikacji kodu strony oraz rozbudowywaniu sieci powiązań pomiędzy poszczególnymi witrynami.

Taki stan nie mógł trwać w nieskończoność. Eksperci Google zorientowali się, że pozycjonowanie odbywa się głównie poprzez szerzenie spamu, a okupujące najwyższe pozycje strony w rzeczywistości są bardzo niskiej jakości. Na mnożenie się takich nieprzydatnych dla internautów witryn zareagowano kolejnymi represjami, nakładając na nie filtry oraz bany. Owe kary w połączeniu ze stale udoskonalanym algorytmem sprawiły, że specjaliści SEO musieli przystąpić do poszukiwania bardziej ostrożnych metod. Ukrywanie słów kluczowych w kodzie strony nie zdaje dłużej egzaminu. Konieczne jest nowe, bardziej interdyscyplinarne podejście. SEO ewoluowało w dziedzinę ściśle splecioną z innymi przejawami marketingu internetowego.

KOMPETENCJE SPECJALISTY SEO: WERSJA IDEALNA

Załóżmy, że w branży obracają się osoby, które mają jednocześnie umysł humanisty i ścisłowca. Takie założenie jest poczynione nieco na wyrost – do czego jeszcze wrócimy – ale najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie, kim powinien być idealny specjalista od optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. A powinien on:

  1. Posiadać umiejętności programisty i informatyka. Musi znać podstawowe języki programowania (np. JavaScript), potrafić tworzyć strony internetowe i orientować się w tematach dotyczących serwerów oraz baz danych.
  2. Być specjalistą od marketingu internetowego. Prawidła rządzące popytem i podażą nie mogą być mu obce. Osoba zajmująca się SEO musi dawać klientom to, czego oczekują, a więc powinna doskonale orientować się w zapotrzebowaniu na rynku danych produktów czy usług. Konieczne jest pewne rozeznanie na rynku, analiza konkurencji i umiejętność utrafiania w wolne nisze.
  3. Być specjalistą od PR-u i mediów społecznościowych. Dystrybucja gotowych treści to niezbędny element prawidłowo przeprowadzonych działań marketingowych, który w dużej mierze odpowiada za rozpoznawalność marki. Do tego konieczne jest nawiązanie i utrzymywanie bliskiego kontaktu z blogerami, wydawcami i innymi decyzyjnymi osobami.
  4. Znać się na content marketingu i umieć dobrze pisać. Bez blogowania trudno o sukces w sieci. Potrzebny jest zatem ktoś, kto umie dostarczyć ciekawych treści i podać je w atrakcyjny dla czytelnika sposób. Dzięki blogowi możliwe jest budowanie sieci linków i generowanie ruchu na docelowej witrynie.
  5. osiadać rozwinięte umiejętności analityczne. Specjalista SEO, który nie daje nic od siebie i ogranicza swoje działanie jedynie do spełniania narzuconych mu wytycznych, nie jest zbyt wiele wart. Do sprawnego pozycjonowania konieczna jest stała analityka internetowa. Analizie należy poddać zarówno ruch nad stronie (zachowania gości, konwersję i jakość ruchu w zależności od jego źródła), wydajność strony w wynikach wyszukiwania oraz linki przychodzące.
  6. Znać się na designie stron internetowych. To, jak wygląda dana witryna, w dużej mierze wpływa na jej odbiór przez internautów. Nie chodzi tu tylko o estetyczną i przejrzystą szatę graficzną, ale i o ekspozycję treści, rozmieszczenie poszczególnych elementów, rozwiązania nawigacyjne i szeroko pojętą interaktywność. Poszczególne zmiany w funkcjonalności strony mogą ściągnąć na nią nowych zwolenników albo napytać sobie wielu zażartych wrogów. Specjalista SEO powinien mieć tego świadomość.

KOMU WARTO POWIERZYĆ DZIAŁANIA SEO?

Powyższa lista umiejętności i tak jest przydługa, choć nie bierze wcale pod uwagę wszystkich przydatnych predyspozycji. Nie oznacza to wcale, że wybierając specjalistę SEO należy szukać osoby, która spełnia każde jedno wymienione wymaganie. Ponieważ nie da się być ekspertem we wszystkim, wielu profesjonalistów ucieka się do pomocy podwykonawców. Jeśli znajdziesz osobę, która jednocześnie zadba o stronę czysto informatyczną i o generowanie wysokich jakościowo treści – gratulacje. Poszukiwanie takiego omnibusa, który będzie mocny zarówno w sprawach technicznych, jak i humanistycznych, może jednak trwać w nieskończoność.

Zamiast tego warto zapytać upatrzonego specjalistę, czy korzysta z czyjejś pomocy oraz przyjrzeć się kompetencjom jego i jego podwykonawców w obrębie poszczególnych aspektów SEO. Dobrym rozwiązaniem będzie też skorzystanie z usług większej agencji, która ma do dyspozycji kilka par wyspecjalizowanych rąk.


Pozycjonowanie - Blog

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość