Sztuka pozycjonowania – tworzenie unikalnych treści

Dziś nasze strony są warte tyle, na ile wyceni je internetowa wyszukiwarka. Dlatego tak ważna jest umiejętna optymalizacja contentu w danym serwisie. Tymczasem wielu ludzi (być może ze względu na źródłosłów) utożsamia pracę copywritera z bezmyślnym kopiowaniem cudzych tekstów. Nic bardziej mylnego! Skuteczne pozycjonowanie strony opiera się właśnie na tworzeniu niepowtarzalnych, unikalnych treści.

DLACZEGO NIE WARTO POWIELAĆ CUDZYCH TREŚCI?

Przy dzisiejszej ilości internetowego contentu autorzy często mają problemy ze stworzeniem oryginalnego opisu czy reklamy. Wielu z nich po prostu się poddaje i kopiuje gotowe treści, licząc na to, że mała kradzież nikomu nie zaszkodzi. Tymczasem podstawowa wskazówka, jaką Google daje Webmasterom, to zalecenie unikalności proponowanych tekstów. Dzisiejsze algorytmy z łatwością wychwytują nawet niewielkie skopiowane fragmenty. Po rozpoznaniu zduplikowanej treści dzieło zostaje automatycznie uznane za zbędną kopię lub nic nie wnoszący spam. Łatwo sfabrykowana treść okazuje się przyczyną zepchnięcia na gorszą pozycję w wynikach wyszukiwania. W przypadku dużych firm nawet strona różnicy oznacza straty rzędu wielu tysięcy złotych…

Mało tego: odwróćmy na chwilę punkt widzenia i zastanówmy się, co się stanie, kiedy to popularniejsza strona skopiuje nasz unikalny tekst. Okazuje się, że Google nie zwraca uwagi na to, kto pierwszy opublikował daną treść, ale na staż domeny i tzw. „Page Rank”, czyli dotychczasową pozycję w rankingu wyszukiwarki. W takim przypadku nasz oryginał może zostać uznany za duplikat i już na zawsze przepaść w internetowej otchłani. Dlatego tak ważne jest, żeby zacząć od siebie, szanować cudzą pracę i starać się produkować jedynie autorskie teksty.

JAKIE SĄ PROFITY Z TWORZENIA ORYGINALNYCH TREŚCI?

W związku z powyższym – właściciele witryny mają duże szanse na wysoką pozycję w wyszukiwarce. Użytkownicy otrzymują to, czego szukają, czyli unikalne artykuły i grafiki wysokiej jakości. Internauta, który w poszukiwaniu konkretnych informacji lub produktów trafia bez przerwy na ten sam content, robi się tylko coraz bardziej sfrustrowany. Zamiast zatrzymać się na dłużej na naszej stronie, opuści ją z przekleństwem na ustach i uda się gdzie indziej, o ile będzie miał jeszcze siłę szukać upragnionego rozwiązania.

Tworząc oryginalne treści unikamy problemów natury prawnej. Nawet niewielki fragment skopiowany z lenistwa czy z niewiedzy może ściągnąć na nas konsekwencje wykraczające daleko poza gorszą pozycję w wyszukiwarce. Jeśli podebrane treści będą pochodzić ze strony chronionej prawem autorskim, kopia będzie odebrana jako kradzież i zostanie usankcjonowana karą finansową lub – co gorsza – całkowitym usunięciem naszej strony. Unikalna treść wpływa pozytywnie na wewnętrzną optymalizację serwisu! Możesz budować ją pod kątem SEO i jeszcze bardziej wpływać na pozycję swojej strony. Pamiętaj tylko, żeby nie umieszczać kopii własnego tekstu poza serwisem ani wewnątrz niego, bo wtedy na własne życzenie zafundujesz sobie tzw. „duplicate content”.

DUPLICATE CONTENT

Nieunikalne treści określane są przez branżę SEO jako powielone, najczęściej angielskim terminem: Duplicate Content (DC). Może się on wytworzyć nawet w obrębie jednego serwisu, np. na skutek przypisania jednego artykułu do kilku kategorii (staje się on wtedy dostępny pod wieloma adresami). Problem ten pojawia się zazwyczaj w przypadku sklepów internetowych, które korzystają z opcji filtrowania swoich produktów. Żeby dowiedzieć się, jak zapobiec implementacji takich filtrów, warto odwiedzić pomoc Google i poczytać tam o stosowaniu kanonicznych tagów. Można także wykluczyć niechciane w indeksie strony przy pomocy pliku robot.txt.

JAK TWORZYĆ UNIKALNE TREŚCI?

1. Po pierwsze – jeśli nie masz naturalnego talentu i nie zamierzasz korzystać z pomocy profesjonalnych copywriterów, będziesz musiał zaprzyjaźnić się ze słownikiem synonimów. Wyrazy bliskoznaczne pomagają przekazać tę samą treść w zupełnie inny sposób. Odpowiednie przeredagowanie tekstu jest w stanie niejako oszukać algorytmy Google.
2. Unikaj powtórzeń, niezrozumiałych skrótów i błędów ortograficznych.
3. Poczuj się jak klient własnego serwisu. Czego mógłbyś szukać? Jakie miałbyś oczekiwania względem tego typu strony? Które informacje byłyby dla Ciebie najważniejsze? Po takiej analizie przystąp do stworzenia wartościowej, rzetelnej tematycznie treści nakierunkowanej na oczekiwania potencjalnego klienta.
4. Przyjrzyj się konkurencji. Przyjrzyj się, ale nie kopiuj! Z punktu widzenia wyszukiwarki im bardziej odbiegniesz od metod promocji wykorzystywanych przez konkurentów, tym lepiej. 
5. Pamiętaj o wewnętrznym i zewnętrznym podlinkowaniu tekstu.

CZY MOŻEMY SPRAWDZIĆ UNIKALNOŚĆ DANEJ TREŚCI?

Oczywiście, że tak! Niestety spora część przeznaczonych do tego celu narzędzi jest płatna, przynajmniej w swojej pełnej wersji. Możemy w tym celu skorzystać z Copyscape, kontrolera plagiatu Dustball, czy specjalnego programu dostępnego na stronie www.e-projektowanie.com.

Istnieją także proste, szybkie sposoby, dzięki którym możesz samodzielnie upewnić się o oryginalności danego tekstu. Najłatwiej jest wkleić w cudzysłowie kawałek sprawdzanej treści i zobaczyć, co odpowie na takie zapytanie wyszukiwarka. Jeśli wyświetlą się inne serwisy, niż tylko Twój, oznacza to, że któraś ze stron skopiowała istniejący wcześniej tekst. Z kolei kiedy chcesz skontrolować unikalność treści w obrębie własnego serwisu, wystarczy że wpiszesz w okno wyszukiwarki komendę „site:twójadres.pl „i tutaj spory kawałek tekstu, który masz zamiar sprawdzić”.


Artykuły blogowe

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość