Pozycjonowanie Long tail – pozyskaj wartościowy ruch z Google

Kiedy ostatnio wpisałeś do wyszukiwarki jedno słowo i od razu znalazłeś to, czego chciałeś? O ile taka metoda sprawdza się przy przeglądaniu prostych, wikipediowych haseł, niespecjalnie ułatwia zakupy czy jakiekolwiek bardziej skomplikowane operacje. Poszukiwane przez nas frazy są coraz dłuższe i coraz bardziej precyzyjne – chcemy, żeby odpowiedzi na nasze pytania znalazły się wśród najwyżej wyświetlonych wyników, a nie dopiero na piętnastej stronie. Odpowiedzią na potrzeby internautów jest tzw. pozycjonowanie long tail. Dlaczego przynosi ono korzyści i jak wykorzystać je dla swoich celów?

LONG TAIL – CO TO WŁAŚCIWIE JEST?

Angielskie wyrażenie „long tail” można przetłumaczyć dosłownie jako „długi ogon”. W terminologii SEO wyrażenie to oznacza po prostu dłuższą frazę, za pomocą której wyszukuje się informacje. Świadomość tego, że internauci coraz bardziej precyzują swoje żądania, pozwala na wykorzystanie tej tendencji do pozycjonowania własnej strony. Zamiast pojedynczych fraz warto skupić się na promocji dłuższych, wielowyrazowych słów kluczowych, a wygenerują one ruch większy i bardziej stabilny, niż tzw. topowe słowa kluczowe.

KARIERA DŁUGIEGO OGONA

Wystarczy szybki rzut oka na statystyki, żeby jasno pojąć specyfikę dzisiejszego korzystania z wyszukiwarek. O ile w 1994 roku aż 81% wyszukiwanych zapytań składało się z zaledwie jednego słowa, już w 2009 roku liczba ta spadła do 20% (przy czym dziś jest ona jeszcze niższa). Jednocześnie można zaobserwować tendencję odwrotną – 25 lat temu nikt nie wyszukiwał przy pomocy pięciu i więcej słów kluczowych, a dziś korzysta z takich metod około 20% internautów. Długość zapytań wciąż rośnie, a wpisywane frazy składają się obecnie średnio z trzech-czterech słów, a więc są typowymi long tailami. Dlaczego tak się dzieje?

Po pierwsze, użytkownicy chcą rozwiązać konkretne problemy lub wyszukać konkretne produkty. Wszyscy korzystamy z internetu już jakiś czas, a specjaliści SEO wcale nie są jedynymi osobami, które wyciągają jakieś wnioski na temat skuteczności wyszukiwania. Przeciętny internauta także ma świadomość, że im dokładniejszej frazy użyje, tym więcej oszczędzi sobie roboty. Po drugie, nie istnieją żadne ustalone reguły wyszukiwania, więc jedyne co ogranicza użytkowników, to ich własna wyobraźnia. Jedna ze specjalistek Google przyznała, że 20-25% fraz, które codziennie wpisujemy do wyszukiwarki, jest używana zupełnie po raz pierwszy! Internauci coraz częściej rezygnują z suchych komend i decydują się raczej na całe rozbudowane zdania, zaczynające się od „Co to jest..” lub „Jak zrobić...”. Przyczyna kariery long tail jest więc prosta – długi ogon zawiera więcej szczegółów, a więc kieruje internautę dokładnie tam, gdzie chce on trafić. Dłuższe frazy eliminują bezwartościowe wyniki i pozwalają na większą precyzję wyszukiwania danych.

ZALETY LONG TAIL - CO DAJE DŁUGI OGON?

1. Przede wszystkim optymalizacja pod long tail, jak każda metoda pozycjonująca, prowadzi do zwiększenia ruchu na stronie. Warto jednak zaznaczyć, że o ile frazy jednowyrazowe generują statystycznie zaledwie 10% ruchu, a frazy dwu- lub trzy-wyrazowe: 20%, long tail odpowiada aż za 70% całego ruchu.

2. Zainteresowanie stroną wzrasta automatycznie wśród osób, które są szczerze zainteresowane daną ofertą czy towarem. Zwiększa się więc współczynnik konwersji – frazy long tail pomagają w ściąganiu na stronę internautów zdecydowanych na zakup konkretnego produktu.

3. Long tail ułatwia wybicie się spośród konkurencji. Internauta, który wyszukuję frazę „buty nike air max 42 kraków”, zainteresowany jest jasno sprecyzowanym produktem. Poszukiwane przez niego obuwie ma być konkretnego modelu, rozmiaru i ma być dostępne w określonym mieście. Wygórowanym kryteriom sprosta znacznie mniej stron, niż przy krótszej frazie. Dlatego optymalizacja strony pod frazy long tail ułatwia zwiększenie pozycji strony i skierowanie użytkowników wprost na firmową ofertę.

4. Powyższy mechanizm działa w obie strony: przy trafionej frazie z długiego ogona zmniejsza się prawdopodobieństwo, że niezadowolony internauta szybko opuści serwis. Badania pokazują, że long tail nie tylko obniża współczynnik odrzuceń, ale też zatrzymuje odwiedzających strony na większą ilość czasu (internauci są zainteresowani, więc przeglądają podstrony itd.)

5. Pozycjonowany w ten sposób serwis jest dość przyjazny dla systemu Google: sama technika oparta na long tail jest jedną z bezpieczniejszych, a uzyskane dzięki niej efekty – szybko widoczne i bardzo stabilne.

JAK ZNALEŹĆ FRAZY LONG TAIL?

ZJeśli masz zamiar pozycjonować serwis metodą long tail, postaw się na chwilę w miejscu użytkownika. Musisz myśleć jak on – nieszablonowo i w sposób złożony. Każda pomoc, każde nowe spojrzenie i skojarzenie będą tutaj cenne: warto przeprowadzić ankietę albo zapytać o wskazówki znajomych i rodzinę, a także przyjrzeć się frazom prowadzącym do konkurencji. Pamiętaj jednak, żeby nie kopiować konkurentów, bo to wcale nie polepszy sytuacji twojej strony. Lepiej skup się na projektowaniu unikalnych, spersonalizowanych pod twój serwis fraz, które pozwolą na wyróżnienie twoich usług spośród morza identycznych propozycji.

Tropienie idealnego długiego ogona wymaga drobiazgowej analizy danej branży. Można zoptymalizować content już pod kątem fraz, pamiętając o odpowiednich nagłówkach i meta tagach. Linkując, odsyłajmy do podstron za pomocą długich, precyzyjnych anchorów. Przy ustalaniu potencjalnych sformułowań pomocne będą takie narzędzia, jak Planer słów kluczowych w Google Adwords czy Übersuggest. Metodą długiego ogona powinien zainteresować się każdy, ale tego rodzaju pozycjonowanie będzie pomocne zwłaszcza dla sporych serwisów (sklepów, serwisów ogłoszeniowych) o dużej ilości podstron i oferowanych produktów.


Pozycjonowanie - Blog

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość