Nazwa domeny - jak ją wybrać i czy ma ona wpływ na pozycję w Google?

To, że chwytliwa nazwa marki czy pomysłowy logotyp mogą mieć bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedaży, jest dzisiaj jasne jak słońce. Jednocześnie w czasach, w których ogromna część działań marketingowych została przeniesiona do sieci, nie mniejsze znaczenie zyskuje nazwa domeny internetowej. Proste i oparte na skojarzeniach nazwy wbijają się w pamięć internautów, którzy dzięki temu chętnie wracają na odwiedzoną wcześniej stronę. Czy odpowiednio zatytułowana domena może podnieść pozycję strony w wyszukiwarce?

CO TO JEST DOMENA INTERNETOWA?

Domena www to ciąg znaków, którymi oznacza się strony umieszczone na serwerach Domain Name System (DNS). Dzięki konkretnej nazwie zyskujemy możliwość odwiedzenia danej witryny internetowej – wystarczy użyć określonego adresu, a połączymy się z interesującym nas miejscem w sieci.

Wszystkie domeny internetowe składają się z dwóch zasadniczych części: nazwy głównej i końcówki, czyli po prostu rozszerzenia. Jeśli chodzi o nazwę główną, zazwyczaj tworzy się ją poprzez nawiązanie do nazwy firmy, marki, akcji, organizacji albo po prostu do działalności danego przedsiębiorstwa. Pod tym względem panuje pełna dowolność. Rozszerzenie natomiast jest ustalane odgórnie i przypisane do danego państwa (dla Polski jest to .pl, dla Rosji – .ru, Niemiec - .de i tak dalej). Wyróżniamy także domeny tzw. najwyższego poziomu, takie jak .com, .org albo .net.

PRZEPIS NA IDEALNĄ NAZWĘ DOMENY

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, czy Google wyróżnia jakoś domeny zawierające chwytliwe słowa kluczowe, ustalmy niezaprzeczalne fakty. Nazwa domeny ma znaczenie – choćby ze względu na to, że jest ona istotnym elementem wizerunku danej marki. Żeby opracować nazwę idealną, wystarczy trzymać się kilku prostych zasad. Nie jest to jednak sprawa prosta: użyte słowa muszą być oryginalne, łatwe do zapamiętania i nawiązujące do treści strony. Czy wiesz, że na rynku istnieją firmy, które zawczasu rejestrują potencjalnie dobre nazwy domen, a później zarabiają ogromne pieniądze na odsprzedaży zajętych adresów? Dołóż starań, żeby wpaść na pomysł, na który nie wpadł jeszcze nikt przed Tobą!

1. Prosto znaczy lepiej
Dobra nazwa domeny musi pozostać w głowie użytkownika. Nie stanie się tak, jeśli będzie za długa albo przekombinowana. Zrezygnuj ze znaków interpunkcyjnych, liczb i innych pułapek dla ludzkiej pamięci. Czasem wystarczy jeden wyraz, tak jak w przypadku domen allegro.pl czy wikipedia.org. Postaraj się, żeby Twoja nazwa była fonetyczna, to znaczy żeby jej pisownia odpowiadała jej wymowie. Dzięki temu zyskasz możliwość jej promocji i rozpowszechniania także przy pomocy komunikatów dźwiękowych, takich jak rozmowa czy reklama w radiu. Czas antenowy jest zbyt drogi, żeby literować językowego łamańca...

2. Bądź oryginalny
Musisz zadbać o to, żeby odróżnić się od konkurencji. Wszystkie pomysły kontroluj przy użyciu wyszukiwarki. Jeśli cała pierwsza strona Google jest już usiana podobnymi wynikami – szukaj dalej. Oryginalność będzie Twoją kartą przetargową.

3. Bez polskich znaków
Możesz z nich skorzystać, ale wyświadczysz sobie niedźwiedzią przysługę. Internet odzwyczaił nas od przywiązywania wagi do takich szczegółów, jak znaki diakrytyczne, czyli polskie „ogonki”. A co, jeśli Twoja firma rozwinie się na tyle, że rozszerzy swoją działalność także na rynki zagraniczne? Norwegowie, Niemcy i Francuzi mają klawiatury uwzględniające ich narodowe znaki i mogą mieć spory problem z wyprodukowaniem literki „ł”.

4. Odzwierciedlenie treści strony
Nazwa domeny powinna być także informacją, czego można się spodziewać po przekierowaniu na daną stronę. Dobrym przykładem mogą być witryny lubimyczytac.pl albo filmweb.pl – od razu wiadomo, którzy pasjonaci są tam mile widziani. Na nazwy, które nie wywołują żadnych skojarzeń, mogą sobie pozwolić firmy, które już wypromowały swoje marki. W przeciwnym razie lepiej zaproponować coś, co skutecznie pobudzi wyobraźnię użytkownika.

5. Dobrze dobrane rozszerzenie
Celujesz tylko i wyłącznie w polski rynek? Wykup domenę z rozszerzeniem .pl. Prowadzisz międzynarodową działalność albo masz na takową realne nadzieje? Zainwestuj w rozszerzenie .com. Nie oznacza to jednak, że „.com” jest w jakiś sposób lepsze od „.pl” - wręcz przeciwnie. Polacy częściej i chętniej odwiedzają właśnie rodzime domeny.

NAZWA DOMENY A POZYCJA W GOOGLE

Dobry adres strony z pewnością ma wpływ na liczbę odwiedzin na stronie. Czy jednak istnieje bezpośredni związek między nazwą domeny a pozycją w wyszukiwarce? Cóż, specjaliści SEO są pod tym względem podzieleni. Część z nich uważa, że umieszczenie w nazwie słowa kluczowego ma przełożenie na wyższą pozycję w Google, a inni twierdzą, że nie ma to żadnego znaczenia. Z informacji, jakie mamy od samego Google wynika, że wpływ nazwy domeny na miejsce w wyszukiwarce będzie coraz bardziej wyraźny. Jednocześnie o pozycji decydować będą nie: słowa kluczowe, ale marka danej strony. Mało tego – w planie jest wprowadzenie algorytmu, który będzie wyłapywał nazwy domen oparte na słowach kluczowych, żeby zamiast nich promować witryny o jak najlepszej jakości.


Pozycjonowanie - Blog

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość