SEO lokalne, czyli jak zdobywać klientów z okolicy

Jeśli prowadzisz biznes lokalny, pewnie zdajesz sobie sprawę, jak trudno byłoby rywalizować z całą ogólnopolską konkurencją. Analogicznie – kiedy jako klient z Rzeszowa chciałbyś szybko odnaleźć „myjnię samochodową”, raczej nie podskoczyłbyś z radości na widok podsuniętych informacji o punktach w Warszawie, Gdyni i Białymstoku. Jak więc wykorzystać potencjał regionalnego biznesu i wypromować stronę związaną z określoną lokalizacją?

CO TO JEST POZYCJONOWANIE LOKALNE?

Sam termin „pozycjonowanie lokalne” oznacza takie promowanie internetowej strony w wyszukiwarce, które ma na celu wywindowanie na wysokie pozycje fraz powiązanych z konkretną lokalizacją (miastem, dzielnicą, obszarem). Jest ono istotne i dla firm, i dla konsumentów – aż 97% potencjalnych klientów poszukuje w sieci usług o charakterze lokalnym.

W odpowiedzi na potrzeby obu stron Google już kilka lat temu opracowało specjalny mechanizm, który na podstawie ustalonej lokalizacji generuje wyniki powiązane z daną okolicą (a przy tym polecane przez ogół użytkowników). Wyszukiwarka potrafi więc samodzielnie ustalić lokalizację, która jest najbliższa w stosunku do położenia internauty. Możemy to łatwo sprawdzić, klikając przycisk „Narzędzia wyszukiwania” – odnajdziemy tam Lublin, Kraków czy Płock, w zależności od aktualnego miejsca naszego pobytu, a wpisane przez nas frazy zaowocują sprofilowanymi pod to miasto wynikami.

DLA JAKICH FIRM ZADZIAŁA POZYCJONOWANIE LOKALNE?

System local SEO funkcjonuje dla większości fraz, które sklasyfikowano jako usługi o charakterze lokalnym. Sprawdzi się on więc przy zapytaniach o fryzjera, mechanika, restaurację, pub, basen, szkołę lub przedszkole, bibliotekę, ale i klub nocny. Jako hasła lokalne mogą być rozpoznane także frazy nie oznaczające konkretnych miejsc, np. „opony”, „antyki” czy „biżuteria”. Dlatego tak ważne jest, żeby przy promocji swojej strony skupić się na frazach regionalnych i zbudowanych pod kątem obszaru działalności firmy. Zamiast konkurować ze wszystkimi fryzjerami w Polsce, należy pozycjonować serwis w oparciu o hasła w stylu „fryzjer Leszno”, „fryzjer Nowy Sącz”, „fryzjer Katowice”.

Przykład pozycjonowania lokalnego

JAK WYKORZYSTYWAĆ POZYCJONOWANIE LOKALNE?

Local SEO pozwala stanąć w szranki nawet z potężnymi, globalnymi korporacjami. Statystyki nie kłamią – 88% posiadaczy smartfonów poszukuje fraz o lokalnych biznesach, a ponad połowa badanych wyszukuje podczas podróży informacji o regionalnych usługach. Najczęściej chcemy odnaleźć bliskie restauracje, sklepy, punkty usługowe, rozrywkowe i finansowe, gabinety lekarskie i salony fitness. Czy pozycjonowanie lokalne różni się jakoś od tradycyjnych metod optymalizacji treści strony?

Otóż: niespecjalnie. Istnieje zaledwie kilka specyficznych wskazówek, które warto wziąć po uwagę. Po pierwsze, warto założyć konto Google Moja Firma, dzięki któremu można stworzyć wysoko notowaną stronę o charakterze wizytówki. Przy uzupełnianiu danych należy zwrócić szczególną uwagę na pola „godziny otwarcia” i „o firmie”. Dzięki utworzonej wizytówce klienci zyskają możliwość oceny Twoich usług. Im więcej pozytywnych ocen, tym wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania. Innym czynnikiem, który ma duży wpływ na pozycję strony, jest zgodność danych teleadresowych i sama ich obecność na różnych portalach zajmujących się spisami firm. Pamiętaj, że jeśli zmienisz adres czy numer telefonu i nie zadbasz o wprowadzenie nowych danych do sieci, takie zaniedbanie znacząco odbije się na Twojej wiarygodności.

STANDARDOWE PROCEDURY

Zwróć uwagę na linki, które prowadzą do Twojego serwisu. Jeśli chcesz postawić na pozycjonowanie lokalne, zdecyduj się na strony o takim właśnie charakterze – umieszczaj linki na regionalnych portalach tematycznych, serwisach miejskich (np. oficjalnej stronie miasta), stronach informacyjnych.

Nie zapominaj o standardowej optymalizacji własnego serwisu: zadbaj o to, żeby nazwa danego miasta pojawiała się w tytułach, nagłówkach i samej treści strony. Dobrym chwytem będzie poszerzenie obszaru działania poprzez używanie fraz zawierających okoliczne miejscowości (np. „mechanik Chorzów”, „mechanik Zabrze”, „mechanik Sosnowiec”).

ZALETY POZYCJONOWANIA LOKALNEGO

Niekwestionowanym atutem małych, lokalnych firm jest bliskość w stosunku do klienta i możliwość osobistego, namacalnego kontaktu z personelem, a nawet właścicielem danego biznesu. Taka firma jest w stanie łatwo reagować na nastroje w środowisku i dostosowywać się do potrzeb klientów – zmiany da się wprowadzać szybko i bez konsultacji na kilku korporacyjnych szczeblach. Te zalety można wykorzystać przy promocji swojej strony, a samo pozycjonowanie lokalne stwarza jeszcze więcej możliwości, w tym:

  • Trafienie do większej ilości zainteresowanych z okolicy – realna opcja zyskania stałych klientów,
  • Wyraźny wzrost sprzedaży notowany nie tylko w internecie – często internauci wyszukują firmę, do której chcą się udać osobiście,
  • Promocja swojego biznesu jako lokalnej, zaufanej, wysoko wyspecjalizowanej firmy,
  • Możliwość konkurencji z globalnymi gigantami (niskim kosztem!),
  • Możliwość wyprzedzenia lokalnej konkurencji za pomocą kilku prostych chwytów.

Jesteśmy agencją SEO działającą na terenie całej Polski. Sprawdź również naszą ofertę pozycjonowania stron w innych miastach:


Artykuły blogowe

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość