Jak korzystać z Google Tag Manager - poradnik

google tag manager

Na sukces danej firmy w marketingu internetowym składa się wiele równoległych czynników. Jednym z zabiegów, które mogą wspomóc wirtualną ekspansję Twojego przedsiębiorstwa, jest kontrola fragmentów kodów i tzw. tagów. Zapoznaj się z zasadami działania Google Tag Managera i dowiedz się, jak wykorzystać to narzędzie dla własnych korzyści

CO TO JEST GOOGLE TAG MANAGER?

Google Tag Manager to darmowe narzędzie Google udostępnione internautom już w 2005 roku. Dzięki niemu marketerzy bez specjalistycznej wiedzy programistycznej są w stanie sprawować nadzór nad tagami i fragmentami kodów. Google Tag Manager jest łatwy w obsłudze – wystarczy zrozumieć kilka podstawowych zasad i pojęć, w tym samą specyfikę tagu, a po szybkim szkoleniu można z powodzeniem obserwować wzrost korzyści ze skutecznie prowadzonego e-marketingu.

Czym więc są owe zagadkowe tagi? Tag to wycinek kodu, który jest pomocny w pomiarze ruchu na witrynie internetowej, w rozpoznawaniu zachowań użytkowników strony i w monitorowaniu internetowych kampanii. Dzięki tagom uzyskujemy całą pulę informacji pomocnych w rozwoju e-marketingu. Przykładowymi tagami są Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg. Niestety tagi (i fragmenty kodu w ogóle) mają tendencję do mieszania się – i właśnie do organizacji tego skomplikowanego materiału potrzebny jest nam Google Tag Manager.

CO UMOŻLIWIA GOOGLE TAG MANAGER?

W sensie technicznym sprytne narzędzie Google pozwala na aktualizację tagowania witryny – chodzi tu zarówno o tagi marketingowe, jak i tagi optymalizujące (Google Analytics, Adwords, Floodlight, i tak dalej). Umożliwia ono także aktualizację wartości konfiguracyjnych stworzonych aplikacji mobilnych: zmianę pozycji reklamy, dynamiki gier, ustawienia dotyczące limitu czasu i tym podobne.

Do szerszych korzyści wynikających z korzystania z Google Tag Managera zaliczamy:

a) usprawnienie strony internetowej i polepszenie doświadczenia użytkownika
b) pozbycie się zbędnych, źle zastosowanych tagów, które podwajają koszty, wybrakowują dane i zaburzają pomiar,
c) oszczędność czasu - wszystkie dane gromadzimy w jednym miejscu. Dzięki temu zyskujemy możliwość zarządzania kodem w sytuacji, gdy z naszą witryną powiązanych jest kilka tagów, albo gdy chcemy samodzielnie usunąć błędy w kodzie (widzimy, że strona działa nieprawidłowo).

JAK KORZYSTAĆ Z GOOGLE TAG MANAGERA? PROSTA INSTRUKCJA W KILKU KROKACH

1. Założenie konta oraz kontenera

Pierwszym etapem na Twojej drodze do panowania nad tagami będzie założenie specjalnego konta. Cały proces rejestracji odbywa się według standardowych reguł i można go przeprowadzić tutaj: https://tagmanager.google.com/#/admin/accounts/create. Wystarczy wpisać nazwę swojej firmy (albo login zastępczy, niepokrywający się z faktyczną nazwą biznesu), a w drugim kroku rejestracji uruchomić specjalny kontener.

Większość kont posiada kontener dla każdej strony internetowej i aplikacji mobilnej, którą zarządza dana firma. Jeśli chodzi o bloga lub landing strony, które są subdomenami Twojej witryny, możesz umieścić odpowiednie adresy URL w jednym kontenerze. Każdy taki „worek” zawiera różne tagi śledzące (jak wielokrotnie wspomniane Google Analytics czy Google AdWords).

2. Dołączenie do strony fragmentu kodu.

Po naciśnięciu niebieskiego, zatwierdzającego operację przycisku, zostaniesz przekierowany na nową stronę z fragmentem kodu. Ten sam fragment powinien być dołączony do każdej strony na Twojej witrynie, do której chcesz zastosować Google Tag Managera. Skopiuj go i wstaw do kodu zaraz po otwierającym . Poniżej ramki z fragmentem znajduje się kilka tagów, które możesz dodać od razu lub później (na początek warto zaznaczyć chociaż Google Analytics – pozwoli nam to przejść do następnego etapu).

3. Dodanie tagów

W chwili, gdy klikniesz opcję dodania tagu Google Analytics, kreator przekieruje Cię na kolejną stronę. Zostaniesz tam poproszony o podanie bardziej szczegółowych informacji dotyczących Twojego konta Google Analytics (czy też innego konta, na przyłączenie którego właśnie się zdecydowałeś). W przypadku GA musisz udostępnić narzędziu informacje o rodzaju konta (Classic czy Universal) oraz podać swoje ID (Google Tag Manager pomoże Ci je sprawdzić). Po takiej konfiguracji nie będziesz dłużej potrzebował kodu Google Analytics – zajmie się nim właśnie Google Tag Manager.

4. Uruchomienie reguł

Jeśli chcesz, żeby narzędzie Google znało reguły rządzące wybranymi stronami, możesz je tutaj dodać. Początkujący mogą wybrać wszystkie strony, średnio zaawansowani – wybierać z dostępnych reguł, a zaawansowani – dodawać nowe reguły. W tym samym miejscu można uruchomić blokowanie reguł, a także stworzyć harmonogram uruchamiania niestandardowych tagów. Im bardziej oswoisz się z Google Tag Managerem i im więcej opcji będziesz w stanie ustawić samodzielnie, tym lepiej. Te „do wyboru” są nieco ingerujące – ale, jak wiadomo, od czegoś trzeba zacząć.

5. Opublikuj całość

Po tej wstępnej konfiguracji Google Tag Manager udostępni Ci podgląd dotychczasowych ustawień. Kiedy klikniesz „Opublikuj”, wprowadzone zmiany wejdą w życie. Wszystkie wprowadzone tagi będą działać, a informacje o każdym z nich będą opracowywane na jednym, świeżo zarejestrowanym koncie. Później możesz w dowolnym momencie wprowadzać zmiany w kontenerach, dodawać i usuwać tagi, a także eksperymentować w ustawieniach reguł.


Pozycjonowanie - Blog

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość