Hosting

hostowanie stron internetowych

Każdy internauta podświadomie z niego korzysta. Wszystkie strony internetowe które możemy otworzyć za pośrednictwem internetu umieszczone są w na serwerach (komputery podłączone do internetu z zainstalowanym specjalistycznym oprogramowaniem, przechowywane najczęściej w specjalnie do tego przeznaczonych i chronionych miejscach nazywanych DataCenter). Gdzie miejsce na hosting? W poniższym akapicie wyjaśniamy symbiozę hostingu z serwerem.

Czym się różni hosting od serwera?

Serwer to fizyczny komputer o określonych zasobach (dysk, ram, procesor itd), hosting zaś to usługa przechowywania i udostępniania stron www. Jeśli zatem chcesz publikować w intenecie informacje które będą mogli czytać inni nawet gdy Ty wyłączysz swój komputer, potrzebujesz usługi hostingowej.

Czym dokładnie jest hosting?

Hosting oznacza udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwera, na których klient może rozwijać swoją stronę internetową lub inne projekty informatyczne. Dostawca rezerwuje zatem dla swojego klienta jakiś obszar swojego dysku twardego, stale połączonego z internetem, a klient – za pewną opłatą – korzysta z tego obszaru, na którym może przechowywać swoje pliki, dane, dokumenty, multimedia i ogólnie rzecz biorąc całe serwisy internetowe. Łączy się to również z maksymalną ilością danych, możliwą do przesłania przez łącza internetowe danego serwera oraz z ustaleniem maksymalnego stopnia obciążenia tego serwera przez jej klienta oraz odwiedzających jego serwis.

switch sieciowy

Na usługę hostingu powinno się składać również zapewnienie klientowi stosownego oprogramowania, które pozwoli mu na wygodne korzystanie z usług oraz zasobów sprzętowych, by mógł poprawnie realizować zapisy widoczne w umowie. Zawierana jest ona pomiędzy dostawcą usług internetowych a klientem poszukującym dobrego hostingu. Klient ma również prawo do ochrony przed atakami hakerów i zapewnienia bezpieczeństwa swoim plikom oraz danym osobowym – jeśli prawa te zostaną naruszone, można odstąpić od umowy, składając reklamację i domagając się zadośćuczynienia.

Jak wybrać dobry hosting?

Bez dobrego hostingu tak naprawdę strona internetowa nie istnieje – może się zawieszać, ulegać przeciążeniu, będzie się bardzo powoli ładować i tym samym zrazi do siebie odwiedzających ją internautów. Dlatego też wybór hostingu jest sprawą kluczową dla przyszłości strony – wiedzą o tym na przykład członkowie grupy Adweb w Warszawie, na którą w lutym nastąpiło włamanie, w wyniku którego firma utraciła całkowitą kontrolę, a usługi hostingowe stały się niedostępne. Jeśli chcemy uchronić swoją stronę i dane osobowe przez hakerami oraz zyskać naprawdę dobry hosting, wybierając go musimy zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

1. Cena

Dobry hosting można znaleźć za około 300 – 500 złotych rocznie. Płatny hosting to gwarancja braku natrętnych reklam, które denerwują internautów, wydajniejszego łącza dla strony, obsługi najważniejszych platform skryptowych i gotowych zestawów skryptów, ale przede wszystkim wykwalifikowanej pomocy techniczej. Jeśli na swojej stronie chcesz zarabiać, szybko ją wypromować i zgromadzić na niej sporą ilość zaciekawionych internautów, nie możesz sobie pozwolić na żadne wpadki. Darmowy hosting wymusza wiele kompromisów które mogą w przyszłości utrudniać lub uniemożliwiać rozwój.

Warto też zwrócić uwagę, ile kosztuje odnowienie usługi w drugim roku – pierwszy może być promocyjny, a później mogą czekać nas spore podwyżki. Dowiedzmy się więc wcześniej jak będzie to wyglądało w kolejnych latach, żeby później nie przepłacać. Wiadomo, że ciągłe zmienianie hostingów jest trudne i niedobre dla biznesu. Lepiej dobrze przemyśleć ofertę.

2. Porównanie i opinie

Nim zdecydujesz się na konkretną ofertę, porównaj ją z innymi, obecnymi na rynku – wybór jest istotny, ponieważ to decyzja najczęściej na lata. Musimy powoli analizować plusy i minusy, a także sprawdzić opinie o danym dostawcy usług internetowych zasobów serwerowni, jakie zamieszczają w sieci internauci. Mogą wyszczególnić wszystkie wady i zalety danego hostingu, co będzie pomocne do poznania realiów – a nie tyko pięknych zapewnień. Sprawdzaj blogi, fora tematyczne, szukaj wiadomości o ewentualnych awariach w przeszłości i sprawdź jak zostały rozwiązane.

Sprawdź też jak wygląda w danej firmie uptime i limity. Uptime to procentowy czas bezawaryjnego działania serwera oraz obsługiwanych przez niego witryn. W dobrych ofertach powinien on wynosić 99%, a nawet 99,95% lub wyżej. Kryje się on pod nazwą SLA, czyli Service Level Agreement. Jeśli spadnie poniżej ustalonego pułapu, firma powinna zwracać klientowi poniesione koszty. Ważne są również inne limity – powierzchni dyskowej czy przesyłu danych. Nie warto wierzyć hucznym ogłoszeniom, że hosting nie ma limitu – limity są wszędzie, lecz powinny być na tyle wysokie, aby nie zostały nigdy przekroczone. Upewnij się również, że firma robi backup – oraz jak często go robi i jak to dokładnie wygląda. Jest to kopia bezpieczeństwa, którą powinniśmy robić też sami (na przykład w chmurze), ale powinna być również często wykonywana w zakresie usług hostingowych.

3. Testowanie

Zanim zdecydujesz się na dany hosting, najpierw go...przetestuj! Jeśli taka możliwość nie figuruje w ofercie, warto samodzielnie spytać, czy można przetestować hosting za darmo. Dzięki temu można sprawdzić jak usługa wygląda w rzeczywistości – czy panel jest przyjazny i prosty w obsłudze, jaka jest szybkość łącza i czy istnieją limity, o których nie było mowy w ofercie. Wiele firm pozwala przetestować swoje usługi nawet przez 21 dni – po tym czasie będziesz już wiedział, czy ten usługodawca naprawdę Ci odpowiada.

Wskazówka: Wraz z rozwojem hostowanego projektu lub problemami technicznymi obecnego hostingodawcy zawsze możesz dokonać migracji. Musisz mieć jednak świadomość iż w przypadku bardziej rozbudowanych serwisów przeniesienie ich z zachowaniem ciągłości działania nie będzie operacją na 5 minut.