Sidebary i widgety - przyciągnij uwagę użytkowników

Podejście do użytkownika Internetu musi być odpowiednio zaplanowane, jeśli chce się go zachęcić do skorzystania z dodatkowych funkcji, czy wskazać mu odnośniki do tematyki, którą aktualnie się interesuje.

Naprzykrzające się reklamy czy okienka nie są dobrym rozwiązaniem, ponieważ użytkownik jest już nimi znudzony albo nawet zniecierpliwiony ich ciągłym pojawianiem się. Dobrym wyjściem są sidebary – sposób nienarzucający użytkownikowi żadnej konkretnej decyzji, pozwalający mu samodzielnie decydować.

CZYM SĄ SIDEBARY?

Okienka wysuwające się po otwarciu jakiejś strony to sidebary. Są one ciekawym sposobem na zainteresowania klienta tematyką podobną do tej aktualnie przeglądanej albo odniesieniem do innych mediów, ale jednocześnie nie narzucają się mu zbytnio, dając miejsce na podjęcie decyzji - czy chce w nie kliknąć, czy nie. Dzięki nim można zdobyć dane użytkownika, zaangażować go w social media, skłonić do kliknięcia w podobne produkty, itd. Możliwości jest wiele, a największą zaletą tego rodzaju okienek jest fakt, że nie są agresywne, a internauta korzysta z nich, kiedy chce.

Sidebar, aby mógł być użyteczny, musi być dobrze zaprojektowany i przygotowany. Zdarza się, że sidebary są niedbale przetwarzane, a znajduje się na nich tak wiele niepotrzebnych informacji, że użytkownik nie chce z nich korzystać i nawet nie zwraca na nie szczególnej uwagi. Przede wszystkim treści na nim umieszczane muszą być ciekawe i użyteczne. Trzeba je dobrze zaprojektować, aby móc dobrze wykorzystać posiadane miejsce – szerokie ekrany, z jakich dzisiaj się korzysta, mają tego miejsca jakby więcej, dlatego warto je dobrze spożytkować, przestrzeni nie wolno zmarnować, bo można wówczas dużo stracić.

widgety

PROJEKTOWANIE SIDEBARÓW

Specyficznym rodzajem sidebarów są te projektowane w WordPressie. Tutaj dobrze jest zaprojektować inne widgety na stronie głównej i inne w zakładkach. Warto posłużyć się rozmieszczaniem kontekstowym, ale nie wymyślać nowych rozwiązań dla każdej podstrony.Zwyczajowo sidebar w WordPressie ma być umieszczony po lewej, albo prawej stronie. Tak naprawdę nie jest to wymagane - można je rozmieszczać tam, gdzie jest wygodniej.

Tym, którzy projektowaniem sidebarów nie zajmują się profesjonalnie, warto polecić dwie wtyczki, które pomogą uzyskać dobrą jakość. Są to WooSidebars oraz Custom sidebars. Ta pierwsza jest bardzo wygodna w użytkowaniu, ponieważ nie wymaga dokonywania zmian w kodzie szablonu. Poza tym dzięki niej można stworzyć wybrana ilość sidebarów. Innym rodzajem wtyczki jest Widget or Sidebar Shortcode. Dzięki niej można umieścić nawet cały boczny panel gdzie tylko się chce, używając shortcode’a.

Na sam początek konieczne jest stworzenie pliku w katalogu głównym – sidebar.php. Po wczytaniu się takiego pliku na przeglądarce będzie można wtedy zobaczyć Panel boczny – jest to miejsce, gdzie można umieszczać dowolne napisy, kody html, ale preferowane są właśnie widgety. Aby dodać nowe widgety w obszarze WordPressu, trzeba go zarejestrować w pliku functions.php, a następnie dodać obszar w dowolnym miejscu pliku motywu. Sidebar posiadał będzie następujące parametry nazwę miejsca, identyfikator miejsca, opis, klasę ccs, która odpowiada za wygląd miejsca, kod dostosowany do poszczególnych widgetów – umieszczany jest przed widgetem, kod za widgetem oraz dwa kody jedne przed tytułem i drugi za tytułem widgetu. Następnie aktywny sidebar trzeba umieścić w odpowiednim miejscu. Na koniec należy gotowy widget umieścić w kokpicie administratora.

Możliwości na prawidłowe rozmieszczanie sidebarów na stronach z wykorzystaniem własnych pomysłów jest wiele. Wystarczy jedynie zagłębić się w temat i wybrać odpowiednie wtyczki, które pozwolą na efektywne zarządzanie tymi elementami. Aby w jak najlepszy sposób wykorzystać przestrzeń, trzeba właściwie zaprojektować sidebary. Warto w nich umieszczać takie treści, które są faktycznie użyteczne i potrzebne – w innym przypadku zaśmiecanie przestrzeni będzie działało na niekorzyść – użytkownik po prostu nie zainteresuje się przedstawioną treścią.


Pozycjonowanie - Blog

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość