Artykuły sponsorowane

Jak pisać i gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Dzisiejszy zalew reklamami sprawia, że stworzenie dobrego, nienachalnego artykułu sponsorowanego przypomina balansowanie po wyjątkowo cienkiej linie. Odbiorcy treści promocyjnych, a zwłaszcza internauci, są w dużej mierze uodpornieni na tego typu zabiegi i często reagują na zbyt jawny komunikat natychmiastowym opuszczeniem strony. Żeby napisać naprawdę skuteczny, angażujący artykuł, którego czytelnik nie porzuci po pierwszej wzmiance o produkcie, konieczne jest przestrzeganie kilku podstawowych reguł.

Zastanów się, w jaki sposób poruszasz się na co dzień w sieci. Czy otwierasz i doczytujesz do końca każdy artykuł, na który natrafisz? Od czego zależy dobór treści, którymi jesteś zainteresowany, np. podczas przeglądania największych serwisów informacyjnych? Era informacji rządzi się swoimi prawami. Internauci musieli się w niej jakoś odnaleźć, więc opanowali do perfekcji sztukę przyswajania wybranych, najbardziej interesujących ich fragmentów. Tu dochodzimy do zasady numer jeden: podstawą sukcesu artykułu jest jego wyróżnienie na tle podobnych mu propozycji.

Sam fakt, że Twój tekst zostanie umieszczony na głównej stronie portalu albo na początku gazety, to dopiero dobry początek. O tym, czy czytelnicy będą mieli ochotę zapoznać się z resztą artykułu, decyduje zazwyczaj jego krótka zajawka. Tak naprawdę dalszy sukces zależy od spontanicznej reakcji na lead ze zdjęciem, a czasem nawet sam tytuł. W owych kilku, maksymalnie kilkunastu słowach musisz zawrzeć samo sedno i zachęcić potencjalnych klientów do dalszej lektury.

Chociaż te około dwie linijki tekstu powinny stanowić istotę całego artykułu, nie mogą one zdradzać wszystkiego od razu – w przeciwnym razie wystarczyłoby przeczytanie samego tytułu. Jednocześnie muszą one w jakiś sposób zaintrygować odbiorcę. Dobrą metoda jest dowcip albo próba zszokowania (wystarczy zerknąć na frazy stosowane na portalach plotkarskich – odkładając na bok ich renomę, nie można im odmówić braku czytelników). Zazwyczaj sprawdzają się chwytliwe cytaty albo zadanie pytania, które jest jednocześnie obietnicą późniejszej odpowiedzi. Dopiero dobry lead daje szanse, że czytelnik złowi haczyk i kliknie w odnośnik „Czytaj dalej”. To jednak wierzchołek góry lodowej – trzeba jeszcze zadbać o kształt i treść docelowego tekstu.

Publikacja artykułów sponsorowanych

Sedno sprawy, czyli o czym powinny być artykuły sponsorowane?

Kartą przetargową tekstu jest jego merytoryka. Najbezpieczniejsze jest pisanie o tematach aktualnych, niewyeksplorowanych i wartościowych merytorycznie. Każdy produkt da się wtopić w szerszy kontekst. Autor powinien powstrzymać się od specjalistycznych opisów pisanych z punktu widzenia eksperta i postawić na perspektywę potencjalnego użytkownika. Zamiast miliona szczegółów technicznych lepiej skupić się na funkcjonalności, zastosowaniu produktu i wpisaniu go w szerszą problematykę (np. telewizor konkretnej marki zareklamować po cichu w tekście o nowej technologii zakrzywionego ekranu). Artykuł sponsorowany należy stosownie opisać, co wcale nie znaczy, że musi się on kojarzyć z marketingiem już na pierwszy rzut oka. Informacje powinny być przekazywane w sposób jak najbardziej obiektywny. Czytelnik powinien sam dojść do chęci zakupu danego produktu.

Jak formatować artykuły sponsorowane?

Choć najważniejsza jest omówiona wyżej treść, forma prezentacji artykułu sponsorowanego również nie pozostaje bez znaczenia. Dołóż starań, żeby tekst był czytelny i atrakcyjnie podany. Dzięki temu umożliwisz internautom swobodne, niezakłócone przyswojenie koniecznych informacji.

  • Dziel tekst na pomniejsze, logicznie wydzielone bloki, czyli akapity,
  • Przed poszczególnymi akapitami umieszczaj śródtytuły. Opracowując je, kieruj się analogicznymi zasadami, co przy tworzeniu leadów.
  • Nie ograniczaj się do samego tekstu. Lity czy podzielony, nie wywoła takiego efektu, jak urozmaicony dodatkowymi, wizualnymi materiałami. Świetnie sprawdzą się wszelkie zdjęcia, materiały wideo oraz infografiki (wykresy, schematy, tabelki). Zadbaj o to, żeby były one wyraźne powiązane z tematyką artykułu i żeby nie zdominowały treści.
  • Na początku podawaj najważniejsze informacje, a na końcu te uzupełniające. Zasada odwróconej piramidy ułatwi zrozumienie przekazu i ewentualne cięcia, gdy artykuł okaże się zbyt długi.

Jakim językiem pisać?

  • Przede wszystkim prostym. Krótkie zdania to Twój największy sprzymierzeniec. Wypowiedzenia wielokrotnie złożone mogą zupełnie okaleczyć Twój tekst i osłabić siłę jego przebicia.
  • Unikaj niezrozumiałej terminologii, obcych słów i egzaltowanych wyrażeń rodem z literatury pięknej.
  • Jednocześnie nie nadużywaj form potocznych i przyjacielskich zwrotów do adresata. Pamiętaj, że możesz być zrozumiały bez zbędnego spoufalania się z czytelnikiem.
  • Preferowany czas to czas teraźniejszy, strona – czynna, a typ twierdzeń – pozytywny. Unikaj sformułowań negatywnych
  • Wszelkie błędy stylistyczne, składniowe, a przede wszystkim ortograficzne są zupełnie zabronione. Najlepiej sprawdzić całość dwa razy jeszcze przed publikacją. Internet nie wybacza żadnych pomyłek!

Specjalizujemy się w kampaniach Content Marketingowych. Publikujemy artykuły sponsorowane u najlepszych wydawców oraz budujemy prywatne miejsca publikacyjne. Zapytaj o szczegóły.


kod captcha