Outbound marketing w pigułce

Outbound marketing to metoda marketingowa, koncentrująca się na poszukiwaniu klientów i budowaniu długofalowych relacji z nimi przy pomocy różnych form reklamy, między innymi reklamy telewizyjnej, wysyłaniu e-maili, a także przez internet. Ta forma marketingu oznacza w prostym tłumaczeniu "marketing wychodzący" i jest to przeciwieństwo formy marketingowej, w której to klient musi znaleźć reklamodawcę, który robi wszystko, aby mu to ułatwić. Co dokładnie można osiągnąć dzięki marketingowi wychodzącemu i dlaczego jest on taki ważny?

OUTBOUND MARKETING – CO TO JEST?

Outbound marketing to jedna z tradycyjnych form marketingu, w której to reklamodawca inicjuje kontakt z potencjalnymi klientami. To przeciwieństwo tak zwanego "Inbound marketingu", który ma na celu ułatwienie znalezienia firmy przez potencjalnych klientów. Różnica polega na tym, że w pierwszej formie działania nakierowane są na dotarcie do klienta – i prowadzone w formie na przykład mejlowej. Gotowa reklama może również być prowadzona przez telefon, zamieszczana na billboardach, ogłaszana w telewizji, albo puszczana przez radio. Także prowadzenie reklamy twarzą w twarz, na żywo, informując na przykład przechodzących ludzi o nowej ofercie danej placówki jest formą outbound marketingu.

Celem wszystkich reklam jest zwrócenie uwagi na daną firmę, wciągnięcie klientów w korelację z nią, tak, ażeby firma mogła się rozwijać, zyskując ich coraz więcej.

OUTBOUND MARKETING – METODY DZIAŁANIA

Outbound marketing – jak już wspomniano – działa na zasadzie przejmowania inicjatywy przez samą firmę, która pragnie się zareklamować swoim klientom. Przy tym reklama jest przeznaczona nie tylko dla tych, którzy mogą jej potencjalnie poszukiwać, ale i dla znacznie szerszego grona odbiorców – a zatem niestety bardzo często trafia do zupełnie przypadkowych i niezbyt zainteresowanych nią ludzi. Wśród tego szerokiego grona słuchaczy, telewidzów lub internautów łatwiej jednakże znaleźć kogoś, kto potrzebuje danej firmy, lub też uświadomi sobie to dopiero, gdy ową reklamę zobaczy (na zasadzie perswazji). Może też wrócić do danej firmy i oferowanych przez nią produktów lub usług za jakiś czas – działania marketingowe są jednak i tak skuteczne, ponieważ zapamięta daną reklamę i może w przyszłości użyć przekazanych w niej informacji.

Outbound marketing wykorzystuje przy tym następujące metody działania:

  • marketing bezpośredni, skierowany do konkretnych osób i grup docelowych
  • telemarketing, wykorzystujący telesprzedaż, ale również i tak zwane badania telefoniczne oraz akcje informacyjne
  • kampanie wysyłkowe, prowadzone zarówno pocztą elektroniczną, jak i pocztą tradycyjną
  • marketingowe domokrążctwo (door-to-door)

Większość tych metod posługuje się również narzędziem personalizacji, które ponoć jest najskuteczniejszą metodą dotarcia do klienta. Szersze grono odbiorców sprawia, że jednostki są anonimowe. Jednakże jeśli coś przyjdzie specjalnie do danej osoby, wykorzystując jej podstawowe dane personalne, poczuje się ona wyróżniona i być może łatwiej ulegnie reklamie. Dlatego na przykład w listach firmy zwracają się po imieniu do potencjalnego klienta, sugerując, że dana oferta jest przeznaczona właśnie dla niego.

Działanie firmy opiera się zatem w tym przypadku na metodzie marketingowej zwanej "spray and pray", znanej zresztą w świecie gier komputerowych i rozumianej jako "strzelaj gęsto z daleka i módl się, żebyś trafił". Podobnie działa outbound marketing, potencjalnie kierując reklamę do niezainteresowanych osób i licząc na to, że wśród nich znajdą się takie, które uda im się sobą zainteresować.

 

Porównanie różnych koncepcji marketingowych

 

CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI MARKETINGOWI WYCHODZĄCEMU?

Outbound marketing może dla firmy zrobić wiele dobrego, ale i wiele złego. Na początek trzeba bowiem szczerze przyznać, że określany jest często jako "marketing przeszkadzający", jako że trafia do klientów bez ich zgody i może wywoływać poczucie natręctwa. Wiadomo zaś jak traktuje się natrętów – ludzie się na nich wściekają, albo zaczynają ich ignorować.

Warto jednak powiedzieć, ze część informacji zostaje w głowach informowanych w ten sposób ludzi, a zatem w przyszłości może przynieść spore profity. Brak jednoznacznie określonych granic potencjalnych klientów sprawia też, że marketing zatacza szerokie kręgi i trafia do naprawdę szerokiego grona osób. Trudno się łudzić, że wszyscy skorzystają z oferty, ale nie można oczekiwać, że nie zrobi tego nikt – zazwyczaj kilka osób z tego grona rzeczywiście się nią zainteresuje. Trzeba się jednak liczyć z tym, że często kosztowna reklama nie przyniesie aż takich skutków, jak oczekiwano, a przy tym nie może się rozprzestrzeniać na zasadzie wirusa na przykład w mediach społecznościowych, bo zostanie nieprzychylnie przyjęta.

Kolejny minus tej formy marketingu to jednostronność reklamy. Trudno oczekiwać, że w odpowiedzi na reklamę telewizyjną klient w jednej chwili znajdzie się w siedzibie danej firmy – nie ma możliwości, by w cokolwiek kliknął, ażeby nastąpiła natychmiastowa reakcja. Bez niej, odwleczona w czasie reklama może być o wiele mniej skuteczna – klient może czegoś nie zapamiętać, albo nie będzie mu się chciało potem tego szukać. Jednakże dzięki poniesieniu dodatkowych kosztów – na przykład na przeprowadzenie badań – łatwiej będzie uzyskać informacje zwrotne o skuteczności danej reklamy i do jakiej grupy najlepiej trafia. Oszczędności na nie można znaleźć na przykład poprzez używanie starych materiałów – z racji na bezpośredni przekaz nie istnieje potrzeba tworzenia wciąż nowych. Marketing wychodzący jest zatem dobrą formą marketingu, choć trzeba wiedzieć, jak się nim właściwie posługiwać.


Artykuły blogowe

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość