Wycena wartości domeny – od czego zależy?

Wartość domeny zależy od wielu różnych czynników. Warto je znać, ponieważ chcąc kupić daną domenę będziemy mogli wówczas samodzielnie określić, czy jest warta proponowanej nam ceny. W przypadku, gdy chcemy sprzedać własną domenę możemy też świadomie podnieść przed sprzedażą jej wartość – wystarczy tylko wiedzieć jak. Od czego zależy więc wartość domeny?

CZYM JEST DOMENA?

Domena to element adresu internetowego, przypisany do każdej strony internetowej i składający się z podstawy (nazwy) oraz rozszerzenia. Pierwsza część to zazwyczaj nazwa organizacji lub firmy, która jest właścicielem danej strony i której dana strona dotyczy (pełni funkcje reklamowe oraz informacyjne). Rozszerzenie jest zaś ustalone odgórnie i można je wybrać spośród kilku propozycji.

Domeny mogą mieć różny poziom, tworząc w ten sposób pewną hierarchię – od podstawowych do najwyższych. Dzięki nim adresy internetowe są możliwe do zapamiętania i uporządkowane, a przecież z uwagi na rosnącą ilość stron internetowych porządek w sieci jest niezwykle istotny. Domeny dzielą się na bezpłatne i płatne.

WARTOŚĆ DOMENY – OD CZEGO ZALEŻY?

Skoro niektóre domeny są płatne, pojawia się istotne pytanie – jak wiele trzeba za ich używanie zapłacić? Otóż, wartość domeny zależy od czterech elementów, do których zaliczamy: długość nazwy domeny, jej komercyjne zastosowanie, rozszerzenie domeny oraz (w Polsce) możliwość stosowania polskich znaków. Zapewne większość osób zainteresuje się zwłaszcza tą ostatnią opcją, ponieważ nadal pokutuje mit, że w nazwach stron nie używa się polskich znaków, a raczej – w odniesieniu również do innych krajów – znaków diakrytycznych, charakterystycznych dla różnych alfabetów.

Znaki diakrytyczne to znaki graficzne, stosowane w różnych rodzajach pisma, oznaczane na przykład poprzez kropki lub kreski umieszczane nad literą, pod nią, wewnątrz niej, albo też obok. Okazuje się bowiem, że w domenach typu IDN istnieje możliwość stosowania podobnych znaków, a zatem domeny wcale nie muszą być ich pozbawione. Możliwość ich użycia chwilowo nie decyduje o wartości domeny w Polsce – a to z racji na fakt, że internauci raczej przyzwyczajeni są do braku ich stosowania przy wpisywaniu nazwy strony. Jak jednak widać na przykładzie innych krajów, to od świadomości społecznej zależy ich stosowanie – a zatem i wartość domeny. Można się spodziewać, że po odkryciu tej możliwości wszystko stopniowo będzie się zmieniać.

WARTOŚĆ DOMENY – POZOSTAŁE CZYNNIKI

Co z pozostałymi czynnikami? Długość nazwy domeny decyduje w znaczny sposób o jej wartości, bowiem uważa się, że im krótszy adres, tym łatwiej go zapamiętać – a tym samym jest skuteczniejszy w pozycjonowaniu i jego reklamowanie przynosi lepsze rezultaty. Oczywiście, nie spotyka się domen jednoliterowych, ale już dwuliterowe owszem – a przecież często skrót od nazwy jakiejś firmy zawiera właśnie dwie litery. Po dodaniu do niego rozszerzenia, na przykład w postaci ".pl", otrzymujemy bardzo zgrabny i łatwy do zapamiętania adres. Dlatego też wartość takiej domeny – z uwagi na możliwe, późniejsze profity, jakie ze sobą niesie – jest większa, niż domeny wieloliterowej. Jednak te najkrótsze domeny – zwłaszcza krótka nazwa wzbogacona rozszerzeniem najwyższego poziomu, jak ".com" - są naprawdę niezwykle drogie. Ich ceny mogą sięgać kilku milionów dolarów.

Rozszerzenie domeny wiąże się nierozerwalnie z poprzednim czynnikiem, czyli jej długością. Jak wspomniano, najdroższe są rozszerzenia najwyższego poziomu. Za najdroższe uznawane jest właśnie ".com". W Polsce zaś najpopularniejsza i najbardziej wartościowa końcówka to ".pl", dlatego też jej pojawienie się w adresie decyduje o podniesieniu wartości danej strony. Warto zwrócić uwagę, że nie ma to zastosowania dla domen w typie ".com.pl", gdzie klienci zazwyczaj z trudem zapamiętują, czy strona ma końcówkę ".pl", czy ".com.pl" i mogą wyszukiwać niewłaściwej strony w sieci. Strony z egzotycznymi końcówkami są zaś najtańsze. O co chodzi z komercyjnym zastosowaniem domeny? To bardzo proste – domena powiązana z daną branżą będzie automatycznie znacznie droższa. Wiadomo, że domeny zawierającej słowo "rower" nie kupi firma zajmująca się produkcją statków – dlatego też chodzi o cenę funkcjonującą w danej branży. Dla firmy zajmującej się sprzedażą rowerów taka fraza będzie już bardzo atrakcyjna – bowiem łatwa do wyszukania i zapamiętania przez internautów, a przy tym związana z ich firmą.

WYCENA DOMENY – EKSPERCI I SYSTEMY

Dokładne oszacowanie wartości domeny jest raczej ciężkie samodzielnie – wymienione wcześniej czynniki są najbardziej podstawowe, a na dokładną wartość danej domeny wpływa ich o wiele więcej. Dlatego też niektóre firmy decydują się na skonsultowanie tego z ekspertami, bądź też korzystają z pomocy specjalnych systemów, biorących pod uwagę nawet kilkadziesiąt czynników.

Trzeba jednak wiedzieć, że i jedna i druga procedura (a zatem zarówno korzystanie z pomocy ekspertów, jak i sformalizowanych systemów) jest raczej kosztowna oraz zabiera sporo czasu. Mimo wszystko warto – jeśli naprawdę zależy nam na dokładnym i profesjonalnym oszacowaniu wartości danej domeny i strony.


Pozycjonowanie - Blog

Formularz kontaktowy

Czekamy na Twoją wiadomość