Światem marketingu rządzi dziś Internet, a przyszłością firm – skuteczność działań prowadzonych przez agencje SEO. Przedsiębiorcy wydają spore pieniądze na pomoc, której mechanizmy są dla nich obce. Do tej pory utrwaliło się w środowisku wiele szkodliwych mitów na temat SEO. Co jest prawdą, co przeinaczeniem, a co jedynie chwytem marketingowym danej agencji?
NAJBARDZIEJ UTRWALONE MITY O POZYCJONOWANIU
Błąd! SEO to nie równorzędny synonim pozycjonowania, ale skrót od angielskiego „Search Engine Optimization”. Oznacza on optymalizację pod kątem wyszukiwarek, która jest pierwszym krokiem do podniesienia widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to pojęcie szersze, mające na celu podniesienie popularności i pozycji strony za pomocą jej optymalizacji (SEO), marketingu treści (content marketing) i budowaniu sieci linków zwrotnych (link building).
Akurat! Google nie sprzedaje pozycji. Jeśli chodzi o SERP (organiczne wyniki wyszukiwania), żadna firma nie posiada takiej możliwości. Chcąc uzyskać dobrą widoczność można zainwestować w linki sponsorowane od AdWords. Jednocześnie…
Nawet wykupienie całej kampanii AdWords nie podniesie pozycji strony w SERP. Taka kampania może jedynie wspierać wcześniej wypozycjonowany serwis i powiększać łączną liczbę jego odwiedzin. Działanie linków sponsorowanych kończy się w momencie, w którym przestaniemy za nie płacić.
Niestety, ale tego typu hasła to tylko tani chwyt marketingowy. Nikt nie ma mocy zagwarantowania wysokiej pozycji w Google. Gdyby tak było, specjaliści mogliby przewidzieć także pozycję, na której wyląduje dana strona. Tymczasem wyszukiwarka nie znajduje się pod kontrolą agencji, ale jest sterowana przez nie znane nikomu algorytmy. Agencje mogą jedynie skutecznie dbać o wybijanie strony i utrzymywanie jej na jak najwyższej pozycji.
Niestety, to kolejna bzdura. Doświadczone agencje mogą co najwyżej taki czas oszacować. Wpływa na niego zbyt wiele czynników, w tym takie, na które specjaliści SEO nie mają żadnego wpływu. Dlatego podawany przez agencje czas będzie zawsze przybliżony.
Raz uzyskana pozycja może łatwo ulec zmianie. Nikt nie może zagwarantować stałej pozycji wśród najwyższych wyników wyszukiwania. Klient powinien być świadomy, że może dojść do spadku niezależnego od działań agencji SEO. Pozycjonowanie jest długotrwałym procesem i jeśli chce się utrzymać wysoki ranking, należy go kontynuować.
Nie – po pierwsze dlatego, że pozycja może ulec zmianie, a po drugie dlatego, że konkurencja nie śpi. Firmy o niższej pozycji mogą poprowadzić analogiczne działania i pokonać lidera w wyścigu na istotne słowa kluczowe. Dlatego proces pozycjonowania powinien być kontynuowany nawet po wybiciu się na pierwsze miejsce w wyszukiwarce.
Grafika strony jest ważna, ale nie najważniejsza. Zdjęcia są wartościowe, kiedy należą do właściciela witryny i opisane atrybutem alt, ale Google indeksuje w pierwszym rzędzie treść (na stronie głównej i podstronach) i to właśnie ją przetwarza przez swój algorytm.
Istnieje jeszcze szereg bardziej specjalistycznych mitów. Dość wymienić przeświadczenia o tym, że na pozycję wpływają pozytywnie: perfekcyjna zgodność kodu strony z W3C, bardzo mocne nasycenie treści strony i meta tagów słowami kluczowymi, systemy wymiany linków i automaty pozycjonujące czy częste aktualizacje strony.
POZYCJONOWANIE: GARŚĆ POMOCNYCH FAKTÓW
Bez optymalizacji strony, która przygotuje ją do prawidłowego przeprowadzenia pozycjonowania, nie ma co liczyć na trwałe wyniki. Pomijając ten krok ryzykujemy zmarnowanie czasu i pieniędzy, nałożenie kary przez wyszukiwarkę i szybką utratę wypracowanej pozycji.
Jak już wspominaliśmy, algorytm Google jest skrzętnie chroniony i znany jedynie garstce zaufanych pracowników. Agencje SEO mogą jedynie przeprowadzać wewnętrzne testy i metodą prób i błędów określać, które działania okazują się skuteczne.
To prawda! Unikalne teksty są wartościowe i dla czytelnika, i dla wyszukiwarki. Uczciwa praca i dostarczanie wartościowych, oryginalnych informacji z pewnością poprawi pozycję strony.
Owszem, Google potwierdziło to już w 2010 roku. Kiedy strona wczytuje się bardzo wolno, zniecierpliwieni użytkownicy po prostu się poddają i opuszczają witrynę. Jeśli zaczyna to być nagminny problemy, Google obniża pozycję takiej strony.
Tak, o ile przeprowadzi się je dobrze i w zadbanych katalogach. Z kolei nieumiejętne skatalogowanie może obniżyć pozycję strony, wywołać nałożenie filtra albo nawet bana.
Na cenę pozycjonowanie wpływa m.in. konkurencyjność frazy czy jakość strony, a to dopiero początek długiej listy. Dlatego cenniki często się różnią – są ustalane indywidualnie pod konkretne firmy i zlecenia.
Google gromadzi 96-98% polskich internautów. Dlatego agencje SEO przeprowadzają pozycjonowanie właśnie w tej wyszukiwarce, co nie znaczy, że kiedyś nie ulegnie to zmianie.
Niby nie, bo stronę da się wypozycjonować samodzielnie, ale zjada to tyle czasu i energii, że lepiej powierzyć to zadanie specjaliście. Pozycjonowanie wymaga wiedzy i doświadczenia. Bez nich można łatwo narazić się na kary i filtry ze strony Google.